| | Side |
| Forord | 13 |
1 | Stumme filmer, talende musikk | 17 |
| Den dunkle bakgrunnen | 17 |
| Spektakulært teater og optisk underholdning | 18 |
| Fra music halls til atspredelsespalasser | 20 |
| Filmens lyd før lydfilmen | 22 |
| To slags lyd, to slags musikk | 24 |
| Den gamle pianisten | 25 |
| Upassende musikk | 26 |
| Kompilasjon, komposisjon og narrativ integrasjon | 28 |
| Musikalsk veiledning | 29 |
| Et tidlig cue sheet | 31 |
| Antologier og håndbøker | 32 |
| Spesialkompilert musikk | 35 |
| Spesialkomponert musikk | 37 |
2 | Om å analysere filmmusikk | 39 |
| Form og mening | 39 |
| Opplevelse og forventning | 42 |
| Musikk i kontekst | 44 |
| Fremstillingsmåter | 46 |
| Terminologi | 47 |
3 | Tilbake til fremtiden: Metropolis, 1927 | 51 |
| På sporet av den tapte film | 52 |
| Et billedforløp | 54 |
| Musikk til filmen "av samme navn" | 55 |
| Tonespråk, formspråk | 61 |
| Diegetisk musikk | 62 |
| Ikke-diegetisk musikk | 63 |
| Figur og grunn | 64 |
| En musikalsk idealmodell | 66 |
4 | Musikalske betydninger | 69 |
| Strukturlikheter | 69 |
| Konnotasjoner og assosiasjoner | 70 |
| Ledemotiver | 72 |
| Musikk og følelse | 73 |
| Samspill | 78 |
5 | Lydfilmens inntog | 79 |
| Lydfilmens paradoks | 80 |
| Fra "lyd-på-plate" til "lyd-på-film" | 80 |
| Avskjed med stumfilmen | 82 |
| En overgangsfase | 83 |
| Filmlyd - parallellisme eller kontrapunkt? | 84 |
| Musikk og lydfilm | 85 |
| Den realistiske tendensen | 86 |
| Studiosystemet og Klassisk Hollywood | 87 |
| Etableringen av det klassiske systemet | 89 |
| Synkronisering | 92 |
| Musikk på samlebånd | 93 |
| Det klassiske systemet | 95 |
| Den senromantiske inspirasjonen | 96 |
| Noen forklaringer | 98 |
6 | Filmmusikk fra gullalderen: The Big Sleep, 1946 | 101 |
| En begynnelse | 101 |
| En musikalsk åpning | 102 |
| En første oversikt | 106 |
| Temaer og ledemotiver | 110 |
| Analytiske enheter | 112 |
| Et eksempel | 113 |
| 72 takter musikk | 116 |
| Å lese og høre musikk | 117 |
| Synlig musikk | 121 |
| En musikalsk fortelling | 124 |
7 | Andre måter: North by Northwest, 1959 | 126 |
| Imperiets siste dager | 126 |
| Eksperimenter | 127 |
| Herrmann, Hitchcock og North by Northwest | 128 |
| Spansk åpning | 130 |
| Eksposisjon | 132 |
| Herrmanns musikalske univers | 135 |
| Askese | 140 |
| Fart og spenning | 142 |
| Musikalsk fokalisering | 143 |
| En overgangsfigur | 147 |
8 | Nye toner. Filmmusikken etter gullalderen | 149 |
| Film og populærmusikk | 149 |
| Tittelmelodier, temasanger og theme scores | 150 |
| Ungdomsmusikk | 152 |
| Besværlige sanger. The Graduate, 1967 | 154 |
| Kameleonmusikk. American Graffiti, 1973 | 160 |
| Imperiet slår tilbake. Star Wars, 1977 | 168 |
| Lyden av fremtid. Blade Runner, 1982 | 176 |
| Kontraster og flytende overganger | 183 |
9 | Nødvendighet eller mulighet? Filmmusikkens psykologi | 186 |
| Opprinnelsesmyten | 186 |
| Tradisjonens kraft | 187 |
| Spøkelser og gjenferd | 188 |
| Levende fotografier | 191 |
| Bevegelsens rytme | 192 |
| Nye betingelser: lydfilmens musikk | 193 |
| Uhørt musikk | 195 |
| Sår og sammensyinger | 196 |
| Musikalsk hypnose | 197 |
| Ut av hypnosen | 198 |
| Å høre det uhørte | 201 |
10 | Musikalske funksjoner | 204 |
| Passende musikk | 204 |
| Synestetiske ekvivalenser og strukturell "matching" | 205 |
| Musikk og fortelling | 207 |
| Formelle funksjoner | 210 |
| Narrative funksjoner | 211 |
| Emosjonelle funksjoner | 213 |
| Ledemotiver og perseptuell enhet | 214 |
| En annerledes ingrediens | 219 |
| Noter | 221 |
| Litteratur | 240 |
| Stikkord | 247 |