Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2005 . - Bok . - 257 s.
Bokmål
Hylleplass:
781.542 LAR
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
3Sølvberget, 3. etasje Musikk På hylla 781.542 LAR
Forlaget skriver om denne boka: Film og musikk hører sammen. Slik har det vært gjennom hele filmhistorien. Men hva brukes musikken til? Og hvorfor er det i det hele tatt musikk i film? Filmmusikk - historie, analyse, teori svarer på disse og en rekke andre spørsmål om filmmusikk.

I boken beskriver Peter Larsen filmmusikkens utvikling fra de første stumfilmene frem til den moderne lydfilm. Underveis gjennomgår han filmmusikkens grunnfunksjoner med utgangspunkt i en rekke næranalyser av klassiske filmer som Fritz Langs Metropolis, Howard Hawks' The Big Sleep, Alfred Hitchcocks North by Northwest og flere andre. Analysene demonstrerer både noen generelle synspunkter på filmmusikk og noen praktiske grep som kan danne grunnlaget for andre filmmusikalske analyser. I bokens avsluttende kapitler diskuteres sentrale teoretiske spørsmål knyttet til filmmusikkens psykologiske funksjoner.

Boken er den første samlede fremstilling av filmmusikkens historie og teori på norsk.

Peter Larsen er professor i medievitenskap ved Universitetet i Bergen.

Side
Forord13
1Stumme filmer, talende musikk17
Den dunkle bakgrunnen17
Spektakulært teater og optisk underholdning18
Fra music halls til atspredelsespalasser20
Filmens lyd før lydfilmen22
To slags lyd, to slags musikk24
Den gamle pianisten25
Upassende musikk26
Kompilasjon, komposisjon og narrativ integrasjon28
Musikalsk veiledning29
Et tidlig cue sheet31
Antologier og håndbøker32
Spesialkompilert musikk35
Spesialkomponert musikk37
2Om å analysere filmmusikk39
Form og mening39
Opplevelse og forventning42
Musikk i kontekst44
Fremstillingsmåter46
Terminologi47
3Tilbake til fremtiden: Metropolis, 192751
På sporet av den tapte film52
Et billedforløp54
Musikk til filmen "av samme navn"55
Tonespråk, formspråk61
Diegetisk musikk62
Ikke-diegetisk musikk63
Figur og grunn64
En musikalsk idealmodell66
4Musikalske betydninger69
Strukturlikheter69
Konnotasjoner og assosiasjoner70
Ledemotiver72
Musikk og følelse73
Samspill78
5Lydfilmens inntog79
Lydfilmens paradoks80
Fra "lyd-på-plate" til "lyd-på-film"80
Avskjed med stumfilmen82
En overgangsfase83
Filmlyd - parallellisme eller kontrapunkt?84
Musikk og lydfilm85
Den realistiske tendensen86
Studiosystemet og Klassisk Hollywood87
Etableringen av det klassiske systemet89
Synkronisering92
Musikk på samlebånd93
Det klassiske systemet95
Den senromantiske inspirasjonen96
Noen forklaringer98
6Filmmusikk fra gullalderen: The Big Sleep, 1946101
En begynnelse101
En musikalsk åpning102
En første oversikt106
Temaer og ledemotiver110
Analytiske enheter112
Et eksempel113
72 takter musikk116
Å lese og høre musikk117
Synlig musikk121
En musikalsk fortelling124
7Andre måter: North by Northwest, 1959126
Imperiets siste dager126
Eksperimenter127
Herrmann, Hitchcock og North by Northwest128
Spansk åpning130
Eksposisjon132
Herrmanns musikalske univers135
Askese140
Fart og spenning142
Musikalsk fokalisering143
En overgangsfigur147
8Nye toner. Filmmusikken etter gullalderen149
Film og populærmusikk149
Tittelmelodier, temasanger og theme scores150
Ungdomsmusikk152
Besværlige sanger. The Graduate, 1967154
Kameleonmusikk. American Graffiti, 1973160
Imperiet slår tilbake. Star Wars, 1977168
Lyden av fremtid. Blade Runner, 1982176
Kontraster og flytende overganger183
9Nødvendighet eller mulighet? Filmmusikkens psykologi186
Opprinnelsesmyten186
Tradisjonens kraft187
Spøkelser og gjenferd188
Levende fotografier191
Bevegelsens rytme192
Nye betingelser: lydfilmens musikk193
Uhørt musikk195
Sår og sammensyinger196
Musikalsk hypnose197
Ut av hypnosen198
Å høre det uhørte201
10Musikalske funksjoner204
Passende musikk204
Synestetiske ekvivalenser og strukturell "matching"205
Musikk og fortelling207
Formelle funksjoner210
Narrative funksjoner211
Emosjonelle funksjoner213
Ledemotiver og perseptuell enhet214
En annerledes ingrediens219
Noter221
Litteratur240
Stikkord247

Fløgstad-symposium


Bok utgitt 2001
Ledig (Avd.: Sølvberget, 4. etasje - Plassering: Fagbøker 839.82 FLØ)
Bestill Husk denne

Ubehaget i kulturen


av Sigmund Freud
Bok utgitt 1992
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 306 FRE)
Bestill Les e-bok Husk denne
Omslagsbilde:Taking drugs in the name of Satan : recorded live 11/9-98
"Mangler stjerner"

Taking drugs in the name of Satan : recorded live 11/9-98


av Hellfire
Vinyl utgitt 1998
Ledig (Avd.: Sølvberget, 1. etasje - Plassering: Rogalyd 789.944 HEL)
Bestill Husk denne

Filmmusikk : historie, analyse, teori


av Peter Larsen
Bok utgitt 2005
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje Musikk 781.542 LAR)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Filmmusikk : historie, analyse,
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom