Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2010 . - Bok . - 255 s.
Bokmål
Hylleplass:
372.64 PEN
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 372.64 PEN
Forlaget skriver om denne boka:

Norskfaget står overfor nye utfordringer: Det er stadig større sosiale og kulturelle forskjeller blant elevene og mediesamfunnet krever en ny språkbevissthet. Hvordan skal elevene erobre den stadig viktigere språkmakten som gjør dem skikket til å manøvrere i en mangfoldig verden? Hvordan skal norsklæreren lykkes med å gi elevene både opplevelser, ferdigheter og erkjennelse? Ved å fokusere på literacy, svarer forfatteren av denne boken.

Literacy dreier seg om lese- og skrivekompetanse, om metaspråklig bevissthet, om evnen til å forstå og kommunisere i ulike medier, sjangrer og kontekster. Literacy står sentralt i Læreplanen K06, men mange er i tvil om hva som egentlig ligger i begrepet og hvordan man skal arbeide for å utvikle slike ferdigheter.

Det er nettopp dette denne boka handler om. Den har tre deler:

Den første tar for seg literacy-begrepet og viser på grunnlag av oppsiktsvekkende klasseromsforskning hvordan elevers literacy-problemer arter seg og formes av deres sosiokulturelle bakgrunn. Forfatteren dokumenterer også vellykket litteratur- og filmundervisning med fokus på metaspråk, form og forventning.

Den andre delen av boka diskuterer ulike sider ved litteratur og film som i et literacy-perspektiv bør tematiseres i undervisningen. Det fokuseres både på fakta og fiksjon, på likheter og forskjeller mellom litteratur og film, på dramaturgi og narratologi i ulike sjangrer. Det har vært tradisjon for å vektlegge forskjellene mellom oss og de andre i møtene med kunst og kultur. Her vektlegges det vi har felles.

Den tredje og siste delen handler om litteraturen fra fortiden. Sylvi Penne viser på nye måter hvilket potensial den gamle litteraturen har for å fremme erkjennelse.

Literacy og fagdidaktikk i skole og lærerutdanning


Bodil Kleve, Sylvi Penne og Håvard Skaar (red.)
Bok utgitt 2014
Ingen ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 371.3 LIT)
Bestill Husk denne

Muntlige tekster i klasserommet


av Sylvi Penne (Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg)
Bok utgitt 2011
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 372.6 PEN)
Bestill Husk denne

Muntlige tekster i klasserommet


av Sylvi Penne (Sylvi Penne og Frøydis Hertzberg)
Bok utgitt 2015
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 372.62 PEN)
Bestill Husk denne

Norsk som identitetsfag : norsklæreren i det moderne


av Sylvi Penne
Bok utgitt 2001
Ledig (Avd.: Sølvberget, Magasin U2 372.6 PEN)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Litteratur og film i klasseromm
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom