Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
Utgitt:
cop. 2011 . - Bok . - 277 s.
Engelsk
Hylleplass:
372.4 TEK
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje På hylla 372.4 TEK
Forlaget skriver om denne boka:

Lesing, skriving og multimodalitet i skole og samfunn

Overalt og hele tida er vi omgitt av tekster og tegn: internettsider, huskelapper, aviser, tekstmeldinger, reklame, film, bøker - lista er nærmest uendelig. Mennesker har til alle tider kommunisert gjennom bilder og skrift. Det nye er mengden av tekster som omgir oss, og kompleksiteten. Å delta i samfunnet forutsetter en like kompleks tekstkompetanse. Dette stiller nye krav til lese- og skriveopplæringen.

Denne boka formidler viktige innsikter fra en rekke nordiske forskningsprosjekt om lesing, skriving og multimodalitet. Studiene handler om arbeid med multimodale tekster på ulike trinn i skole og høyere utdanning - og i samfunnet for øvrig.

Samlet gir boka en dypere forståelse av hvilke grunnleggende ferdigheter barn og unge trenger i ulike fag, og denpresenterer konkrete forslag til hvordan lærere og andre kan arbeide med lesing, skriving og multimodalitet.

SE INNHOLD

Om bokserien:
Bokserien Skriveopplæring og skriveforsking omhandlar skriving i utdanning, yrkesliv og kvardagsliv, sett frå ulike teoretiske ståstader. Målet er å bidra til ei utdjupa forståing av kva skriving er for noko og korleis skrivekompetanse kan stimulerast. Serien har utspring i Nasjonalt senter for skriveopplæring og skriveforsking.

Side
Tekster i bevegelse: Tekster, tegn og grunnleggende ferdigheter
Jon Smidt, Elise Seip og Bente Aamotsbsbakken
7
Twenty-first Century Basics
Margaret Mackey
35
Att erkänna og urskilja: Ett designerorienterat multimodalt fokus på barns meningsskapande
Fredrik Lindstrand
51
Multimodale tekster og multisensorisk lesing: Fenomenologiske og nevrovitenskapelige perspektiver på lesing i ulike grensesnitt
Anne Mangen
63
Vad är egentlig lättläst sammhällsinformation?
Monica Reichenberg
81
Tekstkohesjon i lærerutdanning og skole - en begrepsdiskusjon
Harald Morten iversen og Hildegunn Otnes
101
«Då blir de fulla och glada» - multimodala representationer av atommodellen i kemiklassrum
Kristina Danielsson
121
Etos som ressurs og strategi i ungdoms digitale tekstar på tvers av domene
Gudrun Kløve Juuhl
145
En retorisk inspirert studie av refleksjonstekster i bloggformat
Ruth Grüters
161
Når prat blir skriving og vice versa: Chat som skrivepraksis
Mari-Ann Igland
179
Litteraturbasert undervisning og digital publisering
Agnete Bueie og Joron Pihl
197
Estetiska inngånger till fiktionläsning - en studie i utveckling av didaktiska modeller
Hannah Kaihovirta-Rosvik, Anna-Lena Østern och Ria Heilä-Ylikallio
217
Gjenklang - utforsking av poetiske identitetstekstar og lingvistisk kapital i det fleirkulturelle klasserommet
Ingeborg Tonne og Inger Vederhus
237
Kartlegging av ferdigheter på andrespråket
Kirsten Palm og Else Ryen
255
Bidragsytere273

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Tekst og tegn : lesing, skrivin
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom