Ny utgave av svært populær lærebok, som analyserer og drøfter utfordringer i skolefaget samfunnskunnskap. Fagets verdier og formål, kunnskaps- og læringssyn, utvalg og organisering av lærestoff, arbeidsmåter og vurderingsordninger står sentralt i framstillingen.
Boka er gjennomgående oppdatert, og har nyskrevet stoff om blant annet likestilling, rettsvesen og økonomi, samt at den behandler nye lærerveiledninger i samfunnsfag, nye nasjonale rammeplaner for den nye lærerutdanningen, resultatene av siste Civic-undersøkelse, og de siste årenes forskning om demokrati- og menneskerettsundervisning.
En velskrevet innføringsbok som levendegjør stoffet gjennom tankevekkende sitater, konkrete eksempler, spørsmål til diskusjon og gode arbeidsoppgaver. Forfatteren legger gjennom hele boka vekt på de faglige og metodiske utfordringene som ligger i variert bruk av læremidler og arbeidsmåter - inkludert de nye digitale medier.