Elever utvikler seg kontinuerlig både faglig og sosialt, og et solid og inkluderende læringsmiljø er en av de beste forutsetningene for en god utvikling. I denne boken forsøker forfatterne å systematisere og reflektere rundt hva det er som skaper de gode læringsmiljøene. De ønsker å motivere skoleledere, lærere og lærerstudenter til å arbeide helhetlig og systematisk med elevers læringsmiljø. Boken belyser tema som klasseledelse, kommunikasjon, vennskap, læringsdialog og skoleledelse. Forfatterne arbeider som veiledere i Læringsmiljøteamet i Utdanningsetaten i Oslo.
Elever utvikler seg kontinuerlig, både faglig og sosialt, og de beste forutsetningene for en god utvikling ligger i et solid og inkluderende læringsmiljø. Et slikt læringsmiljø bygges gjennom samarbeid og refleksjon mellom lærere og ved at lærere reflekterer rundt kollektiv profesjonsutvikling.
Med denne boka ønsker forfatterne å motivere skoleledere, lærere og lærerstudenter til helhetlig og systematisk arbeid med elevenes læringsmiljø. Du kan lese om blant annet proaktiv klasseledelse, positiv kommunikasjon, vennskap, læringsdialog og hjem–skole-samarbeid.