Boken har som mål å gi leseren praktisk hjelp til å komme i gang med veiledning. Den kan brukes i veiledningsopplæringen i førskolelærerutdanningen og vil også være et nyttig redskap i kompetanseutviklingen i barnehagen og for førskolelærere som ønsker å utvikle seg som veiledere. Boken kan også brukes i videreutdanningen i veiledning, og deler av den vil ha relevans for studenter i allmennlærerutdanningen. Praktiske eksempler har en stor plass i fremstillingen. Veiledning drøftes ikke isolert, men knyttes til prosesser som refleksjon, danning og læring. Boken drøfter også sammenhengen mellom veiledning, vurdering og skikkethet. Boken er en tredjeutgave har tidligere hatt tittelen: Veiledning for førskolelørere
Gjennom observasjoner og intervju øker kvaliteten på barnehagetilbudet. Boka gir oss innføring i de metodene og den kunnskapen som skal til for å gi barna gode hverdager med rom for deres egen medvirkning i barnehagen.