I denne antologien presenterer ulike bidragsytere sine tolkninger av Kaare Espolin Johnsons kunst: Journalisten Pedro Rosa Mendes ser kunstnerskapet i lys av en reise med hurtigruta, mens kunsthistorikeren Ulla Angkjær Jørgensen tar for seg hans virke i Arbeidermagasinet og teologen Øyvind Norderval studerer kunstnerens arbeider i et teologisk perspektiv. De til sammen 14 tolkningene viser Espolin Johnsons kunst fra forskjellige innfallsvinkler og ståsteder, på tvers av kunsthistoriske ordenssystemer. Av øvrige bidragsytere kan nevnes: Ingebjørg Seip, Gunnar Danbolt, Harald Flor, Gunnar Album, Rune Johansen, Geir Tore Holm, Kirsti Gulowsen, Aslaug Juliussen, Elisabeth Mathisen og Per Gunnar Tverrbakk. Boken er gjennomillustrert.
ESPOLIN JOHNSON ER EN POETISK KUNSTNER. "Elvebåter som omgir en kirke, som om kirken var den eneste øya i en hvit syndflod. En gutt som holder en svane, som om gutten var svanens vinger, eller som om gutten var svanens menneskelige halvdel", skriver Pedro Rosa Mendes i denne boken.
Kaare Espolin Johnson (1907-1994) vokste opp i Vadsø og Bodø. Han markerte seg i offentligheten som fast illustratør i Arbeidermagasinet i perioden 1932-1953. Espolin Johnson kjennetegnes ved en egen malerteknikk og et særegent billedspråk.
I denne boken tolkes hans kunst fra forskjellige innfallsvinkler og ståsteder. Journalisten Pedro Rosa Mendes ser kunstnerskapet i lys av en reise med hurtigruten fra Bodø til Kirkenes. Kunsthistoriker Ulla Angkjær Jørgensen tar for seg hans virke i Arbeidermagasinet. Teolog Øyvind Norderval studerer hans arbeider i et teologisk perspektiv. Filosof Ingebjørg Seip undersøker og sammenstiller kunsten til Espolin Johnson og A K Dolven i et resepsjonsperspektiv, der vår kroppslige omgang med verden er utgangspunktet. Kunsthistoriker Gunnar Danbolt relaterer kunstner og kunstverk til kunsthistoriske kategorier.
Dette er en bok som behandler kunst på en annerledes måte: Kaare Espolin Johnsons kunstnerskap undersøkes på tvers av kunsthistoriske ordenssystemer og med utgangspunkt i forståelsen av at kunstverkets mening ikke er endelig.