Denne boka handler om barns skolefravær og skolevegring. Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen? Boka beskriver risikofaktorer og tiltak og tar opp temaer som angst, mobbing, faglige vansker, vennskap, foreldremotivert fravær, relasjoner mellom lærere og elever og samarbeidet mellom skole og hjem. Forfatteren understreker at fraværsproblematikk er sammensatt, og at boka ikke inneholder noen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker - men at den kan fungere som et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med fravær i skolene. Omtalen er utarbeidet av BS.
Hvorfor unngår Silje, Klara og Kristian skolen? Hva gjør lærere, skoleledere og foreldre når elever ikke kommer på skolen?
Dette er temaer denne forskningsbaserte boka setter søkelyset på, gjennom å beskrive skolefravær. risikofaktorer og tiltak. Fraværsproblematikk er sammensatt. og boka gir ingen oppskrift på hvordan man løser konkrete saker Men den skaper et felles kunnskapsgrunnlag og et utgangspunkt for refleksjon og videre arbeid med skolefravær i skolene. i samarbeid mellom skole og hjem og i støtteapparatet rundt barn og unge og deres familier. Ønsket er at boka kan være til hjelp for å få Silje, Klara og Kristian til å gå på skolen.
Boka henvender seg til studenter på master-, videre- og grunn utdanning. til forskere og ansatte i PPT Den henvender seg også til lærerutdannere. lærere og andre som Jobber med barn og unge.
Trude Havik er postdoktor ved Nasjonalt senter for læringsmiljø og atferdsforskning ved Universitetet i Stavanger.