Boken gir en bred innføring i hvordan sykepleiere kan bidra til læring, mestring og utvikling for mennesker som de møter i yrkessammenheng. Forfatterne belyser samtidig hvordan yrkespraksisen blir påvirket av at helsevesenet, helseutdanningene og pasientrollen er i kontinuerlig endring. Boken inneholder oppdatert kunnskap om metoder i involvering, undervisning og veiledning for pasienter, pårørende, helsepersonell og bachelorstudenter i sykepleie. Gjennom eksempler fra både sykehus og kommunehelsetjeneste viser innholdet nærhet til praktiske pasientsituasjoner som kan oppstå i den kliniske hverdagen. Boken inneholder også viktig kunnskap om hvordan ensegen og andre profesjoners kompetanse kan brukes i et tverrprofesjonelt samarbeid. Boken er delt opp i 4 deler: Del 1: Grunnlag for læring Del 2: Verktøy for veiledning og undervisning Del 3: Sykepleiepedagogikk på ulike tverrprofesjonelle arenaer Del 4: Kunnskapsutvikling i utdanning og samfunn. Boken har et gjennomgående personorientert sykepleiefaglig fokus. Den egner seg som innføring i sykepleiepedagogikk for studenter på bachelor og masternivå. Boken er også aktuell for forskere, ledere, studentveiledere, sykepleiere og andre med interesse for pedagogisk praksis i sykepleie.
Boken henvender seg til sykepleiere, sykepleierstudenter på bachelor- og masternivå, og andre med interesse for fagfeltet. Den gir innføring i hvordan sykepleiere kan bidra til læring, utvikling og mestring hos pasienter og andre de møter i yrkessammenheng. Forfatterne beskriver hvordan sykepleieres yrkespraksis påvirkes av forhold innen helsevesenet, helseutdanningen og synet på pasientenes rolle. Boken består av fire deler. Første del beskriver læringsgrunnlaget. Annen del beskriver ulike verktøy for veiledning og undervisning. Tredje del tar for seg sykepleiepedagogikk på tverrprofesjonelle arenaer. Fjerde del omhandler kunnskapsutvikling i utdanning og samfunn. Det sykepleiefaglige fokuset beskrives som personorientert. Omtalen er utarbeidet av BS.