| Side |
Forord | 7 |
Dagdrømmer-dektektiv Dan Turéll | 9 |
Krominalromanens nedgang og fall W.S. Maugham | 13 |
Forfatterens sterkare storebror Ola A. Hegdal | 38 |
Kriminallitteratur - hva det er og hvorfor vi leser det Julian Symons | 47 |
Nye politiprosedyrer? Maureen T. Reddy | 63 |
Hardkokt feminisme? Kim Småges forfatterskap Gudleiv Bø | 87 |
Notater til en typologi for litterære formler John Cawelti | 100 |
Kriminalnovellen Hans H. Skei | 121 |
Døden i eteren - den radiofoniske kriminalhistorien Nils Nordberg | 133 |
Storbyriddere Terry Curtis Fox | 155 |
Kunsten å leve med en seriefigur Gunnar Staalesen | 172 |
Vitenskapsmannen og fortolkeren - To metodologiske idealer hos privardektektiver Thomas Hylland Eriksen | 185 |
Kriminalromanens typologi Tzvetan Todorov | 202 |
Kriminelt godt - og dårlig. Om genre og vurdering av kriminallitteratur Jostein Gripsrud | 215 |
Den rettferdige hevner - kriminalfiksjoner i ukepressen Astrid de Vibe | 232 |
Baklengs oppbygging og kunsten å skape spenning Dennis Porter | 243 |
Kriminalromanens fortellertekniske force Pål Gerhard Olsen | 278 |
Skjulte mønstre Audun Engelstad | 287 |
Hvorfor tiltrekker kriminallitteratur seg så mange lesere? Alexander Elgurén | 298 |
Tittel-liste | 304 |
Forfatteropplysninger | 309 |