«For å sikre velferden må offentlig sektor styrkes. Derfor må den fornyes. Offentlig sektor skal tjene alle. Men den kan ikke gjøre alt,» sa statsminister Jens Stoltenberg i sin tiltredelseserklæring. I løpet av de siste tyve årene har regjeringene i Norge og - Danmark eksperimentert med organisering, produksjon og levering av offentlige tjenester. Løsninger som Norge og Danmark velger for å håndtere styringsutfordringene i offentlig sektor, har hatt og har stor likhet med de oppskriftene andre land har satset på. Vi kan snakke om spredning og kopiering når det gjelder de nye styringsideene i det som betegnes som New Public Management (NPM) med mer vekt på marked, konkurranse, entreprenøraktig ledelse, måling av resultater, brukerfokus, servicestandarder, forbedret økonomistyring og rapportering. Modernisering er altså blitt credoet. New Public Management er løsningen.
I denne boken er vi opptatt av hvordan New Public Management har materialisert seg i Norge og Danmark. Det gjør vi først og fremst ved å beskrive en rekke aktuelle temaer. En rekke av disse temaene belyses gjennom cases som har sitt utspring i forskning som forfatterne av denne boken har vært engasjert i. Vi har valgt en tilnærming i boken som skal gi overblikk og innblikk i «state of the art» når det gjelder NPMs grep på Norge og Danmark.
Boken er inndelt i fire deler:
Del I: Modernisering av offentlig sektor - bakgrunn og teoretisk ramme
Del Il: Det økonomiske perspektiv - marked og konkurranse
Del Ill: Det ledelsesmessige perspektiv - erfaringer og konsekvenser
Del IV: Framtida - utfordringer og kompetansebehov
Det er omtale av forfatterne bakerst i boka.