Forlaget skriver om denne boka:
Denne boken dekker behovet for en grunnleggende innføringsbok i etikk for de økonomisk/administrative studier, men er også utfordrende lesning for alle samfunnsengasjerte mennesker. Forfatteren stiller spørsmål som: Hva er forholdet mellom økonomisk rasjonalitet og liberale grunnverdier? Kan bedriften ses som et verdifellesskap eller som et sett av kontrakter mellom opportunistiske enkeltindivider? Kan det økonomiske språket true vår sosiale kapital?
Boken fokuserer på hvorfor det kan være viktig å skille mellom at noe er økonomisk av natur og at det har en økonomisk side, og på etiske problemstillinger knyttet til forholdet mellom miljøpolitikk og økonomisk rasjonalitet.
Hvordan er egentlig forholdet mellom moral og lønnsomhet? På hvilken måte kan dydsetikk og nærhetsetikk utfylle næringslivsetikken? Hvor går grensen for bedriftens moralske og sosiale ansvar?
I tillegg drøftes mange samfunnsmessige fenomener som egoisme, valgfrihet, dypøkologi, jakten på mening, markedets etiske grenser, moralske normer og egennytte. Også spørsmål om postmoderne usikkerhet og forholdet mellom materiell velferd og livskvalitet står sentralt. Boken har en dyp og mangfoldig forankring i den filosofiske etikken, samtidig som den er rik på eksempler knyttet opp mot marked, næringsliv og økonomisk teori.