Hvordan kan bedrifter bli mer effektive og samtidig bedre steder å være for de ansatte?
Denne boken peker på manglende kommunikasjon og medvirkning i arbeidsprosesser i bedriftene som de viktigste årsakene ikke bare til lav effektivitet, men også helseproblemer og sykefravær blant de ansatte.
Lars Andersen peker på at den "skandinaviske modellen", der partene i arbeidslivet samarbeider, har et mulig globalt konkurransefortrinn i forhold til andre bedriftsmodeller. Modellen må imidlertid videreutvikles gjennom samarbeid på nye nivåer i bedriftene for at fortrinnet skal innfris.
Forfatteren viser hvordan en bedre organisatorisk infrastruktur, med mer direkte medvirkning, kan utvikles til beste for alle impliserte. Han gir også en dypere sosiologisk/filosofisk begrunnelse for en slik strategi. I denne sammenheng drøftes viktige deler av managementlitteraturen samt teoretikere som Pierre Bourdieu, Michel Foucault og Jürgen Habermas, og særlig Niklas Luhmann - og filosofen Immanuel Kant.
Underorganisering kan leses med utbytte av både bedriftsledere, organisasjonsteoretikere og -utviklere, og ansatte, og egner seg også som pensumslitteratur innen sosiologi og organisasjonsfag.