Religions- og livssynsdidaktikk. En innføring er beregnet på fagdidaktikkstudiet i KRL-faget i allmennlærerutdanningen, PPU og alle som er interesserte i religions- og livssynsdidaktikk. Boka knytter teori og praksis nært sammen og vil gi inspirasjon, forståelse og kunnskaper til å arbeide med religions- og livssynsundervisning.
Den inneholder følgende:
- Innføring i religions- og livssynsdidaktikk
- Den gode religions- og livssynslæreren
- Elevforutsetninger
- Religions- og livssynsundervisning i Norge i historisk perspektiv
- Introduksjon til KRL-faget
- Formidling av holdninger i religions- og livssynsundervisningen
- Arbeidsmåter i KRL-faget
Fortellingsdidaktikk
Tema- og prosjektarbeid
Estetiske arbeidsmåter: musikk, drama, bilder, arkitektur, språk og litteratur
Ekskursjoner
Dialog
Multimedia (IKT)
- Evaluering i KRL
- Tilpasset opplæring i KRL
Boka er skrevet av et forfatterteam bestående av Helje K. Sødal (red.), Ruth Danielsen, Levi G. Eidhamar, Geir Skeie og Geir Winje.