Internett er blitt betegnet som den største medierevolusjonen siden trykkekunsten. Virkemidler og verktøy som tidligere var forbeholdt de store mediehusene, kan i dag brukes av alle til å publisere meninger, produkt informasjon og nyheter.
Resultatet er en rekke nye skribenter som må forholde seg til publisering - i et helt nytt medium. Denne boken er ment som en veiviser til de som ønsker å lære mer om hvordan vi skriver på nett. God nettskriving handler om hvordan du kan utnytte journalistikkens verktøykasse og virkemidler til å kommunisere bedre i nettmediet.
Boken er ment å fungere som et praktisk oppslagsverk i det daglige informasjonsarbeidet. Den inneholder en rekke eksempler på god og dårlig nettskriving samt praktiske tips for hvordan du presenterer innhold på nett.
Sentrale elementer i boken er » særtrekk ved nettet som kommunikasjonskanal » skriveteknikk på nettet » tips og råd om presentasjonsform » nettet som verktøy for informasjonssanking » redaktøransvar, kildekritikk og sitatrett
Boken egner seg godt for webredaktører, journalister, informasjonsansvarlige og andre som jobber med innhold på Internett.
Ove Dalen er informasjonsrådgiver og daglig leder i Origo AS. Han har de senere årene jobbet som rådgiver for A-pressen, Telenor og NRK innen webpublisering. Siden 2000 har han forelest i nett journalistikk på Handelshøyskolen BI. Dalen har erfaring som journalist fra både radio, avis og Internett - i henholdsvis NRK, Morgenbladet og Telenor.
Jon Mjølhus arbeider til daglig som finansanalytiker i Formuesforvaltning ASA. Han er siviløkonom (NHH) og har Master-utdanning i finans fra Handelshøyskolen BI. Mjølhus foreleser ved journaliststudiet ved Handelshøyskolen BI. Han har jobbet flere år i finans og media, herunder som internettredaktør og journalist i Kapital og Reuters. Mjølhus er medforfatter av boken Aksjeskolen.
Forordet er skrevet av Odd Harald Hauge, medgrunnlegger av og tidligere redaktør i Nettavisen.