Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
"4.0
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
362.74 ATF
296 s.
Undertittel på omslaget: Teoretiske og praktiske tilnærminger . - Bibliografi: s. 269-291 . - 298 kr
82-450-0119-8 : 298 kr
0529371
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
2Sølvberget, 3. etasje På hylla 362.74 ATF
Forlaget skriver om denne boka:

Atferdsproblemer er en av de store utfordringene i oppdragerens møte med barn og unge. Det gjelder både i barnehagen, skolen, barnevernet, barne- og ungdomspsykiatrien, på fritiden og i hjemmet. I denne boken beskrives de mest aktuelle teoretiske og empiriske tilnærmingene til hvordan atferdsproblemer kan forklares. Her presenteres også konkrete praktiske tilnærminger og stretegier til hvordan atferdsproblemer kan reduseres og forebygges på ulike oppvekstarenaer. Strategiene som beskrives, bygger på forskningsbasert kunnskap, og det redegjøres for alt fra multisystemiske til individbaserte tilnærminger. Arbeid med atferdsproblemer bør innebære en kombinasjon av å stoppe uønsket atferd og lære barn og unge prososial atferd.

Side
Kapittel 1Atferdsproblemer - interaksjon mellom individ og kontekst9
1.1Det sosiale samspillet10
1.2Barn og unge som aktører i eget liv15
1.3Det inkluderende fellesskapet19
1.4Myndiggjøring i samarbeidet med foreldre24
1.5Ingen vidunderkur28
Kapittel 2Hva er atferdsproblemer?31
2.1Ulike definisjoner32
2.2Ulike begerper34
2.3Ulike former i problematferd35
2.4Differensiering mellom mer og mindre alvorlige atferdsproblemer42
2.5Omfang av atferdsproblemer46
2.6Kjønn og atferdsproblemer50
Kapittel 3Teoretiske tilnærminger56
3.1En overordnet tilnærming57
3.2Sentrale perspektiver innenfor en systemisk forståelse61
3.3Modeller og teorier70
3.4Tilnærming mellom teoriene77
Kapittel 4Risiko- og beskyttelsesmekanismer80
4.1Samspill mellom faktorene81
4.2Individuelle risikofaktorer84
4.3Individuelle beskyttende faktorer89
4.4Kontekstuelle risikofaktorer90
4.5Kontekstuelle beskyttende faktorer97
4.6Føringer av tiltak100
Kapittel 5Virksomme tiltaksmodeller105
5,1Familie- og nærmiljøbaserte tiltak106
5.2Skolebaserte tilttak116
5.3Medisinsk behandling av atferdsproblemer128
5.4Inkludering eller segregering?133
5.5Føriong for videre tiltaksutvikling.133
Anbefalt fordypningslitteratur - del 1138
Kapittel 6Systemanalyse - en modell for analyse av atferdsproblemer140
6.1Nødvendige premisser for analyse141
6.2Analysemodellen143
6.3Foreløpige erfaringer160
Kapittel 7Samarbeid på tvers162
7.1Samarbeid med hjemmet163
7.2Tverrfaglig samarbeid169
7.3Ressurs- og beredskapsteam175
7.4Samarbeid i personalgrupper178
7.5Ekstern hjelp og veiledning180
7.6Handlingsplan i skolen183
Kapittel 8Proaktive strategier188
8.1Hvilke proaktive strategier gir ønskede resultater?188
8.2Jevnalderrelasjoner og sosial kompetanse192
8.3Utvikling oh håndhevelse av regler203
8.4Relasjonen mellom voksne og barn210
8.5Lærerens rolle og utfordring219
8.6Organisatorisk differensiering i skolen225
8.7Sårbare overganger229
8.8Balanse mellom forebygging og arbeid med oppståtte problemer235
Kapittel 9Oppmuntrende og korrigerende strategier237
9.1Bruk av ros238
9.2Bruk av håndfast og målrettet belønning240
9.3Strategier for korrigering av atferd245
9.4En god verktøykasse255
Kapittel 10Tiltak ved alvorlig utagering og vold256
10.1Kontroll av sinne257
10.2Rutiner ved bruk av vold260
10.3Hvordan bryte antisosiale vennskapsrelasjoner?263
10.4Konsekvenser for de voksne266
Referanser269
Register293

Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Atferdsproblemer blant barn og
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom