Forlaget skriver om denne boka:
Mennesket er et nysgjerrig og lærenemt vesen med en fantastisk evne til å utvikle kunnskaper. Men hvordan lærer vi? Tradisjonelt sett har det kun vært to perspektiver på læring. Det ene ser mennesket som et tomt kar som fylles med kunnskap utenifra. Det andre ser menneskets læring som noe som bestemmes av indre, medfødte forutsetninger.
I denne boka gir Roger Säljö oss et tredje, sosiokulturelt, perspektiv på læring. Han tegner et spennende bilde av det lærende mennesket som i dynamisk samspill med omgivelsene utvikler kunnskaper. Vår evne til å bygge og bevare viten har vi fordi vi utvikler redskaper som bærer kunnskapene og erfaringene videre. Slike verktøy er ikke bare tekniske oppfinnelser som forandrer verden rent fysisk, men like mye symbolske og kognitive redskaper som språk, bilder, skrift og lover. Utviklingen av kulturelle redskaper gjør at vår måte å arbeide, kommunisere og leve på endres. Som en følge av dette igjen endres vår måte å lære og tolke verden.