Relasjonskompetanse i profesjonelle hjelpende relasjoner innebærer å møte
den andre med respekt og anerkjennelse. Fokus på følelser og erfaringer kan bidra til økt innsikt i egne forutsetninger for samhandling, samtidig som evnen til å ta den andres perspektiv utvides. Berørthet som innfallsvinkel til læring, utfordrer tradisjonelle arbeidsmåter i utdanning og yrke.
Utvikling av relasjonskompetanse viser hvordan observasjon av relasjoner, veiledning og skriftlighet kan være måter å komme i kontakt med og utforske seg selv og sine egne opplevelser. På grunnlag av empirisk materiale samlet inn over en treårsperiode, får leseren «nøkler» til å forstå kompliserte prosesser knyttet til utvikling av relasjonskompetanse. Gjennom beskrivelsen av «rommene» som læringen foregår i, får hun også innblikk i hvordan det kan legges til rette for slike prosesser.
Boken henvender seg til studenter og lærere i helse- og sosialfaglige profesjonsutdanninger, men også til fagpersoner som ser utvikling av egen relasjonskompetanse som en uavsluttet dannelsesreise.
Anne-Marie Aubert (f. 1950) har lang erfaring som psykomotorisk fysioterapeut og veileder. Hun har de siste 10 årene arbeidet som studieleder ved videreutdanning i veiledning ved Høgskolen i Lillehammer. Hun har hovedfag i helsefag og er opptatt av kroppen som kilde til kunnskap.
Inger Marie Bakke (f. 1951) har flere års praksis som spesialpedagog for barn og unge der kommunikasjon har vært en utfordring. Hun har bakgrunn i Marte-Meo metoden. Hun arbeider nå som lektor på bachelor- og masternivå med tema knyttet til kommunikasjon, samhandling og relasjonsarbeid ved Høgskolen i Lillehammer.