| | Side |
| Innledning | 5 |
DEL I | Bergensskolen - kunsthistorie i praksis | 11-51 |
| GUNNAR DANBOLT Om å gi Melkeveien mening | 13 |
| SIRI MEYER Fra bergensskolen i estetikk til studier i visuell kultur | 32 |
DEL II | Tekster om tekster: teoretiske perspektiverI | 53-107 |
| LAURA SKINNEBACH Forestillingen om "periodens enhed" og begrebet "habitus" i den kunsthistoriske praksis | 55 |
| JØRGEN BAKKE Beskrivelsens retorikk: Kunstverksekfrasen mellom vitenskap og litteratur | 69 |
| STÅLE JOHANNES KRISTIANSEN Bilde og deltakelse - Om spillet mellom ikon og betrakter hos Hans-Georg Gadamer, Michael Ann Holly og Jean-Luc Marion | 91 |
DEL III | Kirkelig visuell kultur | 109-197 |
| MARIT NYBØ Albanuskirken på Selja i et forskningshistorisk perspektiv | 111 |
| HENNING LAUGERUD Altertavlen i Rollag stavkirke. Historisk bruk, gjenbruk og kulturminne | 133 |
| ELI HELDAAS SELAND Bilder på reise: Vår frue i Lourdes mellom fromhetskult og kunst | 156 |
| CAROLINE SERCK-HANSSEN Østkirkens hellige bilder i protestantisk kontekst: Bruk og forståelse av ikoner i Den norske kirke | 180 |
DEL IV | Fotografi - mellom estetikk og kultur | 199-235 |
| CHRISTINE HANSEN "Rent mekanisk uten kontroll" Fotografiet og dets vanskelige forhold til åndelighet | 201 |
| PAULINE ANN HOATH A Tale in Black White and Grey | 215 |
DEL V | Samtidskunsten - formidling og opplevelse | 237-303 |
| ERLEND G. HØYERSTEN Teori i praksis | 239 |
| SOLVEIG ØVSTEBØ Samtidskunstens formidlende omstendigheter | 249 |
| SIGRID LIEN Kunsten å gå på kunstutstilling: Et møte med den vanskelige samtidskunsten | 259 |
| MATHIAS DANBOLT Et dykk ned i følelsesarkivet - Al Massons reiseobjekter | 279 |