Kontaktlærer for 9b, Sissel Meyer sitter bøyd over et av de mange kompetansemålene i L06. Plutselig ramler et spørsmål ned i hodet hennes: Hva i all verden trenger jeg å vite for å kunne undervise i dette? Hun bringer spørsmålet videre til kollegaen John Gustavsen som underviser på 6. trinn.
Sammen med Sissel og John drøfter forfatteren dagligdagse situasjoner fra klasserommet. Ved hjeip av klassisk pedagogisk teori gir teksten innsikt i de faglige og sosiale prosessene som utspiller seg i møtet mellom Sissel og elevene hennes. Boka kretser rundt fire hovedemner:
- Hva kjennetegner elvene på 5 -10. trinn kognitivt og sosialt, og hvilke konsekvenser far dette for undervisningen?
- Hvordan kan John og Sissel bygge et læringsmiljø der det er rom for både meningsbryting og effektiv læring?
- Hvilke læringsmessige betraktninger ligger til grunn når John og Sissel velger arbeidsmåte?
- Hvordan kan de bruke vurdering for å fremme elevens læring?
Boka er profesjonsrettet og utviklet i nært samarbeid med lærere og skoleledere. Tematikken er skreddersvdd for studenter i pedagogikk på 5.-10. trinn i grunnskolelærerutdanningen, men vil også være nyttig både for studenter på PPU, ferske lærere og mer erfarne lærere sorn ønsker a orientere seg i nyere pedagogisk teori.