Hopp over navigasjon
    
Søk med mobilen
Omslagsbilde
""
Logg inn øverst til høyre, med nasjonalt lnr for å gi stjernekast
370.0094 SCH
499 sider
I snitt tilbringer vi omtrent 17 år på skolebenken. Flere og flere tar høyere utdanning. Skolevesenet griper inn i livet vårt i stadig større grad, og et samfunn helt uten skole synes utenkelig. Eller kanskje ikke? Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Espen Schaanning knytter i denne boken Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere, som Paul Goodman, Alexander Sutherland Neill, George Dennison, Everett Reimer og Ivan Illich. Holts forfatterskap er et prisme der mange av skolekritikernes poenger ble samlet og brakt videre. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktvist, og Schaanning forsøker å vise hvorfor han - til forskjell fra de fleste andre skolekritikere - på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning. Holt fikk betydelig nedslag i Norge: Han ble anmeldt, referert til og kritisert, og mange lot seg inspirere av hans filosofi. Mye av det Holt mente var galt, preger også dagens skole. Det har til og med fått en svært fremtredende plass: målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid.
978-82-304-0223-8 : Nkr 449.00
0776730
Bestill       Husk denne

(beta)Bli den første til å skrive anmeldelse

NrAvdelingBindPlasseringNoteStatusHylle
1Sølvberget, 3. etasje FagbøkerPå hylla 370.0094 SCH
Skolen er viktig i livene våre og i snitt tilbringer vi 17 år på skolebenken. Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Forfatteren knytter Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktivist. Forfatteren forsøker å vise hvorfor han på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning til forskjell fra de fleste andre skolekritikere. Holt fikk betydelig nedslag i Norge og mye av det han mente var galt preger fortsatt dagens skole, som målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid. Omtalen er utarbeidet av BS.

Straff : i det norske samfunnet


Espen Schaanning (red.)
Bok utgitt 2002
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 364.6 STR)
Bestill Husk denne

Barneridderne : Baden-Powell og den norske speiderbevegelsen


av Espen Schaanning (Espen Schaaning)
Bok utgitt 2015
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje 369.43 SCH)
Bestill Husk denne

Den onde vilje : en kriminal-filosofisk pamflett


av Espen Schaanning
Bok utgitt 1994
Ledig (Avd.: Sølvberget, Magasin U2 364.6 SCH)
Bestill Les e-bok Husk denne

Farvel til skolen : John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet


av Espen Schaanning
Bok utgitt 2019
Ledig (Avd.: Sølvberget, 3. etasje - Plassering: Fagbøker 370.0094 SCH)
Bestill Husk denne
Vis alltid denne fanen

Bibliotekarenes bokanmeldelser - fra anbefalinger.deichman.no

Vis alltid denne fanen
  • Tips en venn om Farvel til skolen : John Holt o
  • Del på Facebook
  • Vis Facebooks Liker-knapp
  • Del på Twitter
  • Vis QR-kode med lenke for mobil
  • Foreslå innkjøp
  • Annen visning

Huskeliste

Lista er tom