Kulturfond
. - - Jeg har hørt at det ikke er en god skole. Advarselen kommer fra et familiemedlem. En nabo tipser om at det er mulig å søke seg over til en annen skole, som er mye bedre. Ida Søraunet Wangberg blir usikker. Hva skal hun gjøre? Svikter hun som mamma om hun lar datteren starte på nærskolen, den «dårlige» skolen? I denne boka følger vi småbarnsmorens jakt på svar. Hva mener vi egentlig når vi snakker om gode og dårlige skoler? Hvorfor har forskjellene mellom skolene blitt så store? På veien finner hun et system der skoler tvinges til å konkurrere, elever velges bort, og segregeringen øker mellom minoritetsspråklige barn og elever med norsk som morsmål. Selv må Wangberg ta et valg: Hvilken skole skal hun velge for datteren sin? Forfatter Ida Søraunet Wangberg (1985) er utdannet historiker og journalist, og bor i Groruddalen. Hun har jobbet som journalist i Klassekampen og NRK, og som utreder i Manifest Tankesmie, og har tidligere skrevet sju pamfletter om aktuelle politiske saker.
Forfatter Ida Søraunet Wangberg (1985) er utdannet historiker og journalist, og bor i Groruddalen. Hun har jobbet som journalist i Klassekampen og NRK, og som utreder i Manifest Tankesmie. Som småbarnsmor opplevde hun å måtte ta et vanskelig valg da datteren skulle begynne på skolen. Hun fikk høre at skolen de sognet til ikke var en god skole. Ville hun svikte datteren ved å la henne begynne på nærskolen? Hva er egentlig gode og dårlige skoler og hvorfor har forskjellen mellom skolene blitt så stor? I sin søken finner hun hun et system der skoler tvinges til å konkurrere, elever velges bort, og segregeringen øker mellom minoritetsspråklige barn og elever med norsk som morsmål. Omtalen er utarbeidet av BS.