-
Liker du Kinks - Hendrix – Spacemen 3 – Teenage Fanclub – Beefheart - Big Star – The Who – Tidlig Pink Floyd, Britisk Folk, psykedelia og space-rock? Hopp ikke over denne platen.
På denne platen er Nick Saloman igjen aleine. Det var egentlig demoer som skulle bli presentert for bandet men låtene var allerede ferdige til å bli gitt ut. Det er 20 låter og ikke en for mye.
Hør den vakre og langsomme «As I Lie Down To Die» eller «Never Knew What Hit Me», det er nesten umulig å velge mellom de 20 låtene på denne platen, det må være en av de beste dobbelplatene jeg har hørt.
The Bevis Frond og Nick Saloman er kanskje ikke på alles lepper, men hans påvirkning på andre band og låtskrivere er derimot ikke ubetydelig.
Nick Saloman er fullstendig kompromissløs i sin musikalske visjon og kanskje derfor et undergrunnsfenomen selv etter rundt 30 utgivelser. Han startet tidlig sitt eget plateselskap Woronzow, platebutikken og fanzinen Ptolemaic Terrascope.
På dobbeltalbumet Little Eden er en kommunal boligblokk avbildet som en kommentar til sammenbruddet av britiske tradisjon og det tøffe klimaet i dagens moderne Storbritannia, men med et håp om noe bedre. Han har på samme måte som Ray Davies en egen teft for melankolske popperler. Little Eden er psykedelisk hverdagsrealisme i popformat.
Dagens utgave av The Bevis Frond som du kan finne på en konsertscene er: Paul Simmons (gitar), Adrian Shaw (bass, vokal), Dave Pearce (trommer) og Nick Saloman (vokal, gitar og sitar).
‘Little Eden’ glows with vintage McCartney-esque couplets before rolling out a chiming signature riff on ‘As I Lay Down To Die’ and adopting Jimi-like phrasing on ‘And Away We Go’.
“Harking back to the liberating songcraft of The Beatles, but with a jagged edge.” Classic Rock
A psychedelically-hewn panoramic take on brutalism Britain punctuated with pure pop melodies and beautifully-observed English melancholy.
This is an album that rekindles your love of music – from the harmonies that are oh-so Teenage Fanclub and Lemonheads, to the grunge and awe of Dinosaur Jr.
“Still mixing pop, punk and psych to giddy effect.” The Guardian
There’s perspective and retrospective tale-spinning where we wait “for the wonderful world to come” (©‘Start Burning’), an imaginary future soundtracked by the spirit of Arthur Lee, brought into focus with witty wordplay on songs that are littered with spine tingling guitar breaks.
Just what you want from “the E17 psych guru.” MOJO
14.02.2022, 00:09 Olav N, 60
Rapportér