Opplysninger2
| Boken gir en bred innføring i hvordan sykepleiere kan bidra til læring, mestring og utvikling for mennesker som de møter i yrkessammenheng. Forfatterne belyser samtidig hvordan yrkespraksisen blir påvirket av at helsevesenet, helseutdanningene og pasientrollen er i kontinuerlig endring. Boken inneholder oppdatert kunnskap om metoder i involvering, undervisning og veiledning for pasienter, pårørende, helsepersonell og bachelorstudenter i sykepleie. Gjennom eksempler fra både sykehus og kommunehelsetjeneste viser innholdet nærhet til praktiske pasientsituasjoner som kan oppstå i den kliniske hverdagen. Boken inneholder også viktig kunnskap om hvordan ensegen og andre profesjoners kompetanse kan brukes i et tverrprofesjonelt samarbeid. Boken er delt opp i 4 deler: Del 1: Grunnlag for læring Del 2: Verktøy for veiledning og undervisning Del 3: Sykepleiepedagogikk på ulike tverrprofesjonelle arenaer Del 4: Kunnskapsutvikling i utdanning og samfunn. Boken har et gjennomgående personorientert sykepleiefaglig fokus. Den egner seg som innføring i sykepleiepedagogikk for studenter på bachelor og masternivå. Boken er også aktuell for forskere, ledere, studentveiledere, sykepleiere og andre med interesse for pedagogisk praksis i sykepleie.
|