Her får du argumentene du trenger enten du er for eller mot bompenger med denne boka vinner du diskusjonen! I 2013 var bompengeinntektene på åtte milliarder kroner, i 2019 vil de passere 13 milliarder. I dag er bompenger en upopulær finansieringsmetode. To av tre ønsker mer statlig finansiering av norske veier fremfor mer bompenger, viser en undersøkelse. Mange politikere sier at de ikke liker bomstasjoner. Likevel kommer det stadig flere. Hvorfor blir vi ikke kvitt dem? Hva har skjedd siden 1975 da vi hadde én veibomstasjon (i Lier utenfor Drammen) til vi i dag har 83 stasjoner i Oslo-området alene og over 250 på landsbasis? BOMPENGEBOKA gir en bred omtale av den brennhete debatten om bompengesystemet og presenterer en rekke fakta og argumenter for og imot. Her kan du lese om hvordan bompengeprosjekter vedtas, om de såkalte bypakkene og hva det koster å kjøre gjennom bommene. Elisabeth Bergskaug (f. 1993) er journalist i ABC Nyheter med samferdsel som spesialområde. Hun har en bachelor i journalistikk fra Høgskolen i Oslo og Akershus (nå OsloMet).
I 1975 fantes det én veibomstasjon i Norge. I dag har vi over 250 av dem, som til sammen genererer inntekter på ca. 13 milliarder kroner. Hva har skjedd i løpet av denne perioden og hva er status i dag? «Bompengeboka» gir en bred oversikt over debatten om bompengesystemet og presenterer en rekke fakta og argumenter både for og imot denne formen for finansiering. Forfatteren forklarer blant annet de såkalte bypakkene, hvordan bompengeprosjekter vedtas og hva det faktisk koster å kjøre gjennom bommene. Omtalen er utarbeidet av BS.