EDVARD GRIEG (1843-1907) har ikke bare som Norges fremste komponist satt varige spor etter seg i nasjonal og internasjonal sammenheng. Han var også en eminent skribent, som på slående vis formulerte sine tanker og ideer i brev, artikler og taler, og hans brev - de foreligger i tusentall - er en nærmest uuttømmelig kilde til kunnskap om hans liv og virke; ja, de er på mange måter en form for selvbiografi.
Grieg var som trekkfuglen. Senhøstes lengtet han alltid etter å komme vekk fra den norske vinters kulde og frost og higet ut mot det blomstrende kunstliv i de store metropoler. Men når det stundet mot vår, drog den storslagne vestlandsnaturen ham hjem "med uimotståelig Magt". Hans beskrivelser av sommerlige, livsbejaende opphold ved Hardangerfjorden, av samhørigheten med naturen og dens indre liv på Troldhaugen og av vandringene i den ville norske fjellverden, ikke minst Jotunheimen, vitner om hans kjærlighet til hjemlandets jord, som han elsket og var helt avhengig av - i sin kunst like meget som i sitt liv.
Det bokverk som her legges frem, er med sine mer enn ett og et halvt tusen brev den mest omfattende samling av Grieg-brev som noen gang er presentert.
Bind I omfatter Griegs brev til nordmenn. Hans brevveksling med diktere som Bjørnstjerne Bjørnson, Arne Garborg, Henrik Ibsen, Jonas Lie og John Paulsen, med komponister som Agathe Backer Grøndahl, Johan Halvorsen, Gerhard Schjelderup og Johan Svendsen, og med en lang rekke andre norske kulturpersonligheter gir fascinerende innblikk i et våkent og levende sinn, og er samtidig perspektivrike bidrag til norsk kulturhistorie i siste del av 1800-tallet.
Bind II utgjøres av brev til venner og kolleger i utlandet, blant andre Johannes Brahms og Peter Tsjaikovskij. De vitner ikke bare om Griegs innsikt i andre lands kunst og kultur, men også om et stadig tilbakevendende ønske hos ham om å se ut over Norge mot den "videre Horisont".