| Side |
Forord | 9 |
"Saa vaagne vi vel op engang" - en ung nasjon søker sin identitet | 11 |
Fra salong til musikkselskap og "Comediehus" | 17 |
Private forestillinger og kunstneriske salonger | 17 |
Orkesterselskaper | 20 |
Det dramatiske Selskab i Kristiania | 25 |
Det musikalske Lyceum i Kristiania | 27 |
Et økende offentlig konsertliv | 30 |
Teatret som offentlig arena | 35 |
De første norske noter og musikktidsskrifter | 44 |
Instrumentmakere i Norge | 53 |
Orgelbygging | 55 |
Den første organiserte musikkutdanningen | 61 |
Kirkesang og folkelig salmesang | 71 |
Musikklærere og komponister | 81 |
Ole Andreas Lindemann - og den første norske koralboken | 81 |
Lars Møller Ibsen - kjøpmann, skuespiller og musiker | 87 |
Christian Blom - skipskaptein og amatørkomponist | 88 |
Hans Hagerup Falbe - statsråd og komponist | 91 |
Waldemar Thrane - en pionér i norsk musikkliv | 96 |
Hans Skramstad - pianist og komponist fra Toten | 103 |
Hardingfele og flatfele i folkemusikken | 107 |
Utbredelse og bruk på 1700- og 1800-tallet | 107 |
Hardingfelemusikken | 108 |
Spelemannslivet | 114 |
Musikken på vanlig fele | 124 |
Folkekunst i kontinuerlig utvikling | 136 |
Borgerlig musikkliv etter 1840 | 139 |
Salmesang og konsertvirksomhet i kirken | 140 |
Fra "Synge-Institutter" til Musik-Akademi | 151 |
Otto Winter-Hjelm - den lærde musikkanmelder | 160 |
Et forum for den "høiere Musik" | 164 |
Teatret - sentrum for offentlig kulturdebatt | 171 |
Mannskorbevegelsen | 187 |
Kvinnens rolle i musikklivet | 195 |
Utenlandske musikere i Norge | 207 |
Virtuoser med sans for norsk folkemusikk | 207 |
Innflyttere blir nordmenn - Harzmusikverein | 218 |
Friedrich August Reissiger - komponist og dirigent | 225 |
Carl Arnold - tysk foregangsmann | 230 |
Underholdningsmusikken | 239 |
Kaféliv i Kristiania | 239 |
"Markedsløier" i Kristiania | 242 |
Musikklivet på Tivoli | 245 |
Militærmusikken får sivile oppgaver | 248 |
Paolo Sperati - tusenkunstneren fra Italia | 251 |
Ole Bull - fiolinvirtuos og nasjonal inspirator | 257 |
Vidunderbarn fra Bergen | 257 |
Gjennombruddet som Paganinis arvtaker | 259 |
Komponisten og interpreten | 261 |
Visjoner på Norges vegne | 266 |
Mer enn en spelemann | 279 |
Ludvig Mathias LIndeman - kirkemusiker og folketonesamler | 281 |
Fra elev i hjembyen til lederskikkelse i hovedstaden | 282 |
Den nye folkemusikkbølgen | 286 |
Orgelmester og fremragende improvisator | 293 |
Strid om salmesangen | 297 |
Ærefulle komposisjonsoppdrag | 298 |
Halfdan Kjerulf | 301 |
Familie, barndom og ungdomstid | 301 |
1840-årene | 303 |
Avgjørende år | 301 |
Norsk, nordisk og europeisk | 311 |
Komponisten | 312 |
Kjerulf i Kristianias musikkliv | 330 |
Kjerulf i ettertid og nåtid | 330 |
To betydelige trøndere | 333 |
Thomas Dyke Acland Tellefsen | 334 |
Martin Andreas Udbye | 338 |
Rikard Nordraak - den store inspirator | 353 |
Oppvekst og studieår | 353 |
Anslående klavermusikk | 358 |
Sanger med folkevisens enkelhet | 359 |
Ja, vi elsker - "et lidet, fredsælt Folks Fædrelandssang" | 360 |
Glitrende scenemusikk til Bjørnson-dramaer | 363 |
************************************************************** | ****** |
Bidragsytere | 367 |
Utfyllende lesning | 368 |
Liste over musikkeksempler på vedlagte CD-er | 372 |
Bildeliste | 375 |
Ordforklaringer | 337 |
Register | 380 |