Forlaget skriver om denne boka:
Jeg holder ditt hode i mine hender, som du holder mitt hjerte i din ømhet slik allting holder og blir holdt av noe annet enn seg selv Slik havet løfter en sten til sine strender, slik treet holder høstens modne frukter, slik kloden løftes gjennom kloders rom Slik holdes vi begge av noe og løftes dit gåte holder gåte i sin hånd. Denne boken om Stein Mehrens diktning henter sin hovedtittel fra dette kjente diktet fra Mot en verden av lys (1963), Mehrens tredje diktsamling. Kanskje er dette diktet så hyppig sitert fordi det har noen umiskjennelig Mehrenske kvaliteter? Iallefall er det et dikt som nevnes i enkelte artikler i denne boken om Mehrens diktning, og det inneholder en tematikk som uteskes i andre. Siden debuten med Gjennom stillheten en natt i 1960 har Stein Mehren satt sitt preg på norsk lyrikk og norsk litteraturhistorie gjennom mer enn fire tiår med vel et 20-talls rene diktsamlinger, en rekke andre diktutgivelser, skuespill, poetologiske tekster, essays, artikler, m.v. Som deltaker i samfunns- og lyrikkdebattene har han vært en synlig og omdiskutert poet, en rekke kontroverser i vår nære historie er knyttet til hans navn og hans poetiske tenkning. Stein Mehren fører selv ordet i denne bokens første avdeling i I eksil i min egen tid. Skisser til en roman som aldri blir skrevet. Her kommer en rekke biografiske hendelser for første gang frem i lyset; her presenteres Mehrens syn på bl.a. konflikten med Profil-dikterne; her berettes det om hvordan hans dikterspråk ble etablert og konstituert og om den dikteriske tildragelsen. For å nevne noe. I de to øvrige delene av boka handler det om Mehrens diktning med særlig henblikk på det lyriske. Den første av disse består av nyskrevne artikler med ulike perspektiveringer fra det oversiktsmessige, via det idéhistoriske og estetiske til det resepsjonshistoriske. Noen av artiklene er essayistiske og personlige, andre har et akademisk tilsnitt.
Bidragsyterne her er Atle Christiansen, Jan-Erik Ebbestad Hansen, Ivar Havnevik, Dan Ringgaard, Ove Røsbak, Espen Stueland, Eivind Tjønneland og Bente Aamotsbakken. Den siste delen er et utsnitt av Mehren-resepsjonen fra 1960-tallet med nærlesninger, artikler, essays og debattinnlegg av Mehren selv og hans meningsmotstandere. Sentrale navn i norsk lyrikkforskning og formidling er representert i denne delen, som både står på egne ben og i dialog med de forutgående artiklene: Per Thomas Andersen, Kjartan Fløgstad, Henning Hagerup, Daniel Haakonsen, Atle Kittang, Stein Mehren, Helge Rykkja, Jan Erik Vold, Vigdis Ystad og Ingunn Økland.