Forlaget skriver om denne boka:
"Jeg står ute på Brooklyn Bridge og lar meg føde i året 1606." - slik åpner Göran Tunström sin siste, ufullførte bok. Forfatteren bor midlertidig i New York med sin kone, som er billedkunstner. Samtidig lar han den unge, svenske adelsmannen Peter Trotzig reise til selve hjertet av Europa, der en ny tid er i emning. 1600-tallet er som et laboratorium for utvikling av nye, dristige tanker om frihet, malerkunst, musikk, menneskets plass i universet, om sol, måne og stjerner. Han treffer Rubens og Rembrandt - må til og med trå inn som modell innimellom (han har et hakeparti som interesserer portrettøren av f.eks. Karl den femte!). Og i New York krangler forfatteren med filmskapere som har rigget seg til med kabler og kameraer rundt blokken der ekteparet bor. Filmkunsten hevder sin rett over beboernes banale krav om å få komme seg til supermarkedet!
Göran Tunström døde plustelig en februardag i 2000, og er gravlagt i Sunne, fødestedet som han alltid, på en eller annen måte, vendte tilbake til. På skrivebordet hans i Stockholm lå flere mapper med tekster til en roman. Fragmentene vitner om dyptgående studier og en brennende interesse for den nesten eksplosive åndelige oppblomstring som skjedde på 1600-tallet (selv om ideer springer ut av det store tenkere og kunstnere har skapt i århundrene før, som han sier.)