Forlaget skriver om denne boka:
Hva er typisk for leseprosjekter i skolen? Er det grunn til å satse på leseprosjekter? Hvem er den glade leseren? Skal elevene få være med å bestemme målet ved lesesatsinger? Hvor mye koster det å gjennomføre et leseprosjekt? Har skriving en plass i et leseprosjekt?
I skolen blir det satset på leseprosjekter på alle trinn. I Utdannings- og forskningsdepartementets tiltaksplan Gi rom for lesing! er Nasjonalt senter for leseopplæring og leseforsking (Lesesenteret) gitt i oppgave å samle inn og videreformidle erfaringer fra lokale og nasjonale leseprosjekter. Resultatet av dette arbeidet er Perlejakten på sporet av gode leseprosjekter i skolen, som er første publisering i Lesesenterets nye skriftserie.
Perlejakten:
- er et redskap som kan brukes til planlegging, gjennomføring og evaluering av ulike leseprosjekter.
- henvender seg til alle som er involvert i arbeid med lesestimulering.
- gir en oversikt over særtrekk ved leseprosjekter.
- har som hovedmål å øke bevisstheten om valgmuligheter i leseprosjektsammenheng og peke på betydningen av variasjon.