| | Side |
Kapittel 1 | Atferdsproblemer - interaksjon mellom individ og kontekst | 9 |
1.1 | Det sosiale samspillet | 10 |
1.2 | Barn og unge som aktører i eget liv | 15 |
1.3 | Det inkluderende fellesskapet | 19 |
1.4 | Myndiggjøring i samarbeidet med foreldre | 24 |
1.5 | Ingen vidunderkur | 28 |
Kapittel 2 | Hva er atferdsproblemer? | 31 |
2.1 | Ulike definisjoner | 32 |
2.2 | Ulike begerper | 34 |
2.3 | Ulike former i problematferd | 35 |
2.4 | Differensiering mellom mer og mindre alvorlige atferdsproblemer | 42 |
2.5 | Omfang av atferdsproblemer | 46 |
2.6 | Kjønn og atferdsproblemer | 50 |
Kapittel 3 | Teoretiske tilnærminger | 56 |
3.1 | En overordnet tilnærming | 57 |
3.2 | Sentrale perspektiver innenfor en systemisk forståelse | 61 |
3.3 | Modeller og teorier | 70 |
3.4 | Tilnærming mellom teoriene | 77 |
Kapittel 4 | Risiko- og beskyttelsesmekanismer | 80 |
4.1 | Samspill mellom faktorene | 81 |
4.2 | Individuelle risikofaktorer | 84 |
4.3 | Individuelle beskyttende faktorer | 89 |
4.4 | Kontekstuelle risikofaktorer | 90 |
4.5 | Kontekstuelle beskyttende faktorer | 97 |
4.6 | Føringer av tiltak | 100 |
Kapittel 5 | Virksomme tiltaksmodeller | 105 |
5,1 | Familie- og nærmiljøbaserte tiltak | 106 |
5.2 | Skolebaserte tilttak | 116 |
5.3 | Medisinsk behandling av atferdsproblemer | 128 |
5.4 | Inkludering eller segregering? | 133 |
5.5 | Føriong for videre tiltaksutvikling. | 133 |
| Anbefalt fordypningslitteratur - del 1 | 138 |
Kapittel 6 | Systemanalyse - en modell for analyse av atferdsproblemer | 140 |
6.1 | Nødvendige premisser for analyse | 141 |
6.2 | Analysemodellen | 143 |
6.3 | Foreløpige erfaringer | 160 |
Kapittel 7 | Samarbeid på tvers | 162 |
7.1 | Samarbeid med hjemmet | 163 |
7.2 | Tverrfaglig samarbeid | 169 |
7.3 | Ressurs- og beredskapsteam | 175 |
7.4 | Samarbeid i personalgrupper | 178 |
7.5 | Ekstern hjelp og veiledning | 180 |
7.6 | Handlingsplan i skolen | 183 |
Kapittel 8 | Proaktive strategier | 188 |
8.1 | Hvilke proaktive strategier gir ønskede resultater? | 188 |
8.2 | Jevnalderrelasjoner og sosial kompetanse | 192 |
8.3 | Utvikling oh håndhevelse av regler | 203 |
8.4 | Relasjonen mellom voksne og barn | 210 |
8.5 | Lærerens rolle og utfordring | 219 |
8.6 | Organisatorisk differensiering i skolen | 225 |
8.7 | Sårbare overganger | 229 |
8.8 | Balanse mellom forebygging og arbeid med oppståtte problemer | 235 |
Kapittel 9 | Oppmuntrende og korrigerende strategier | 237 |
9.1 | Bruk av ros | 238 |
9.2 | Bruk av håndfast og målrettet belønning | 240 |
9.3 | Strategier for korrigering av atferd | 245 |
9.4 | En god verktøykasse | 255 |
Kapittel 10 | Tiltak ved alvorlig utagering og vold | 256 |
10.1 | Kontroll av sinne | 257 |
10.2 | Rutiner ved bruk av vold | 260 |
10.3 | Hvordan bryte antisosiale vennskapsrelasjoner? | 263 |
10.4 | Konsekvenser for de voksne | 266 |
| Referanser | 269 |
| Register | 293 |