Forlaget skriver om denne boka:
Tore Bjørn SkjØlsvik regnes som en av Norges fremste figurative billedhuggere. Hans skulpturer er blitt landemerker i norske landskap. Vi finner Klippfiskkjerringa på piren i Kristiansund, Sildekona i Ålesund, Sjømannsfamilien i Kilsund ved Arendal, og Gruvearbeideren på Svalbard. Også den vakre marmorskulpturen av Maria og Jesusbarnet i Den katolske kirke i Trondheim og St.Svithun i Stavanger er laget av ham. I 2003 kom minnesmerket over Kristiansunds jøder som mistet livet i utryddelsesleiren Auschwitz.
Skjølsvik arbeider i klassisk tradisjon med inspirasjon fra europeiske skulptører som Degas, Rosso og Rodin. Men Skjølsvik er også tegner og maler. Allerede 12 år gammel hadde han sin første separatutstilling.
Med 92 kunstverk, professor Gunnar Danbolts innledning og forfatteren Ingrid Lydersen Lystads intervju med kunstneren, gir boken et personlig og levende portrett og et spennende innblikk i Skjølsviks kunst og dens plass i samtiden.
Tore Bjørn Skjølsvik is considered to be one of Norway's most prominent figurative sculptors. His sculptures have become landmarks in the Norwegian landscape. We find "Klippfiskkjerringa" (The Salt Cod Woman) at the pier in Kristiansund, "Sildekona" (The Herring Woman) in Ålesund, "Sjømannsfamilien" (The Seaman's Family) in Kilsund Glose by Arendal and "Gruvearbeideren" (The Miner) on Svalbard. The beautiful marble sculpture depicting Maria and the baby Jesus in the Catholic Church in Trondheim and the St. Svithun sculpture in Stavanger were also made by Skjølsvik. In 2003 a memorial was unveiled in memory of Kristiansund's Jews who lost their lives at the Auschwitz concentration camp.
Skjølsvik works in the Classical tradition with inspiration from great European sculptors such as Degas, Rosso and Rodin. Sut Skjølsvik is also a drawing artist and painter. When only 12 years old, he held his first solo exhibition.
With its 92 art works, professor Gunnar Danbolt's introduction, and the author Ingrid Lydersen's interview with the artist, this book provides a personal and living portrait and an exciting insight into Skjølsvik's art and its place in his era.