Nye læreplaner, ny teknologi, nye aktører og framveksten av det flerkulturelle samfunnet fører til nye muligheter også for musikkundervisningen. Denne boken gir en praksisnær, erfarings- og forskningsbasert framstilling av allmennfaget musikk i grunnskolen. Kapitlene dekker et vidt spekter av temaer, formidlet gjennom eksempler, oppgaver og intervjuer som er relevante for musikklærerens arbeid. Forfatterne representerer ulike musikksyn og tradisjoner, og understreker nødvendigheten av å reflektere over egen praksis. Koblingen mellom teori og praksis, refleksjon og eksempler vil gi næring til god undervisningspraksis.
Boken består av tre deler: Første del har fokus på musikkopplevelse, estetikk og læring, læreplan og vurdering. I den andre delen drøfter forfatterne hvordan ulike sjangre som folkemusikk, jazz, klassisk, pop og rock kan jobbes med i musikkundervisningen, også i lys av musikkulturelt mangfold. Bokens siste del er viet praktisk arbeid med sang, spill, dans, lytting, komponering og IKT.
Målgruppen for boken er musikkstudenter og musikklærere i skole og kulturskole.