Julius og Milja arbeider på fabrikken og er forelsket i hverandre og har det godt sammen da Petrina, en velkjent tøs fra Grønland opptrer på skueplassen og forhekser Julius. Hun narrer ham til seg og får ham til å stjele på fabrikken så han får sparken. Han kommer imidlertid til seg selv igjen og vender tilbake til Milja, som mottar ham med åpne armer. Ett år har gått, og Julius har slått seg på flaska og vender tilbake til Petrina. Dermed sitter Milja tilbake med skammen og en unge. Om dagen, mens hun er på fabrikken, plasserer hun barnet hos Hønse-Lovisa, som pleier å hjelpe de unge jentene som kommer i uløkka, og det er ikke bare Miljas unge som blir anbrakt der. Milja overtales av legen til å gi bort ungen, men etter at hun har skrevet den fra seg, skjønner hun hva hun har gjort og blir fortvilet. Hun synes hun hører ungen skrike overalt, og til slutt prøver hun å drukne sin fortvilelse i en dansebule, men heller ikke det hjelper. Men Hønse-Lovisa skjønner hvorledes det vil ende med Milja og har ordnet det slik at barnet likevel ikke har blitt bortskrevet. Hun har beholdt det hos seg. Da Milja tidlig en morgen trett og fortvilet kommer tilbake fra en natt med dans og turing, finner hun ungen sin hjemme hos seg selv. Handlingen bygger på Oskar Braatens skuespill. Filmen har fått terningkast 4.
. - Aldersgrense: 7 år
Klassikeren Ungen fra 1938 er en filmatisering av Oscar Braatens skuespill. Eva Sletto spiller den unge fabrikkarbeideren Milja, og som hennes troløse kjæreste Julius ser vi Harald Heide Steen. Milja og Julius arbeider begge på fabrikken og er kjærester helt til Petrina dukker opp på arenaen. Julius lar seg forhekse av den upålitelige jenta, som får ham til å drikke og stjele. Milja sitter snart alene tilbake med skammen - og en løsunge. Barnet blir plassert hos Hønse-Lovisa mens Milja er på fabrikken, men en lege kaster sine øyne på Miljas unge. Han leter nemlig etter adoptivbarn til rike vestkantfolk... I sin fortvilelse vil Milja gi bort det kjæreste hun eier, ungen, for at han skal få bedre kår enn det hun selv makter å gi ham. Det blir Hønse-Lovisa som overbeviser henne om at materielle fordeler aldri kan oppveie ekte kjærlighet og omsorg.