Tegner Harald Nygård har gjennom mer enn 30 år dokumentert norske rettssaker. Ofte har tegningene hans vært publikums eneste visuelle materiale fra innsiden av rettssalene. I tillegg har Nygård laget fantomtegninger som flere ganger har hjulpet Kripos i jakten på etterlyste forbrytere. I denne boken forteller han om sitt virke og om opplevelsene fra nesten 40 av kriminal- og rettssakene han har fulgt som tegner. Beskrivelsene av sakene, kombinert med Nygårds tegninger og egne betraktninger, gir oss et innblikk i nyere norsk kriminalhistorie.
Gjennom mer enn 30 år har tegner Harald Nygård dokumentert rettssakene som har fanget vår oppmerksomhet, både i Norge og i flere av våre naboland. I sitt arbeid har han portrettert landets farligste kriminelle, formidlet stemningen i retten og tegnet scener fra oppsiktsvekkende forbrytelser. Ofte har fotoforbudet gjort Nygårds tegninger til det eneste visuelle materialet publikum har sett fra innsiden av rettssalene. Samtidig har hans fantomtegninger hjulpet Kripos i jakten på etterlyste forbrytere. Dette er vitneerklæringen fra hans virke. I boken forteller tegneren om sine opplevelser fra nærmere førti av kriminalsakene og rettssakene han har fulgt som tegner. Sammen med beskrivelser av sakene og deres utfall, gjør kombinasjonen av Nygårds tegninger og hans betraktninger om møter med tiltalte, ofre, vitner og pårørende denne boken til et unikt og personlig dokument fra vår nyere kriminalhistorie. Boken er ført i pennen av journalist og kommentator Anders Giæver.
I mer enn 30 år har Harald Nygård dekket de mest omtale kriminalsakene Norge og flere av våre naboland.
Harald Nygård ble i 1981 en av landets første rettstegnere. Mer enn tretti år senere har VG-tegneren dekket de mest omtalte kriminalsakene i Norge og flere av våre naboland, som Treholt-saken, Palme-saken, Orderud-saken, Nokas-saken og 22. juli-saken. Med årvåkent blikk og humaniserende strek har han formidlet nærværet i retten og portrettert mennesker som utsettes for store påkjenninger: tiltalte, ofre, vitner, jurister og pårørende. Samtidig har hans fantomtegninger hjulpet Kripos i jakten på etterlyste forbrytere.
Dette er vitnesbyrdet fra Nygårds tid som avis- og rettstegner. Med tegningene som utgangspunkt kommenterer han sakene som har gjort størst inntrykk, og gir innsyn i en hverdag på første rad i rettssalen. Samlet utgjør Øyenvitnet en særegen fremstilling av vår nyere kriminalhistorie.