Hva er en krise? Forfatterne definerer det som en situasjon som kan komme til å true liv, helse, miljø, eiendeler og/eller omdømme, og som krever raskere beslutninger og annerledes handlinger enn det man er organisert for i det daglige arbeidet. Denne boka viser at forebygging og håndtering av kritiske situasjoner som kan utvikle seg til kriser ikke trenger å være vanskelig. Bokas første del handler om hva du må vite for å unngå kriser. Den andre delen tar for seg hva du må gjøre dersom det likevel oppstår en krise som truer liv, helse og virksomhetens lønnsomhet og omdømme. Den er praktisk rettet og inneholder en rekke reelle eksempler på både god og dårlig krisehåndtering.
Denne boka viser at forebygging og håndtering av kritiske situasjoner som kan utvikle seg til kriser, ikke behøver å være så vanskelig. Du må bare følge noen enkle prinsipper, og la tanken på hva som kan gå galt, bli like naturlig som å tenke på hvordan du skal gjøre ting riktig.
Boka er delt i to. Den første delen handler om hva du må vite for å unngå kriser. Den andre delen tar for seg hva du må gjøre om det likevel oppstår en krise som truer liv, helse og virksomhetens lønnsomhet og omdømme. Boka er praktisk orientert og inneholder en rekke eksempler fra virkeligheten på god og dårlig krisehåndtering. Den bør være obligatorisk lesning for ledere på alle nivåer, og en fast følgesvenn for deg som jobber med beredskap, HMS, HR, kvalitetssikring, informasjon og sikkerhet. Boka vil også være godt egnet som lærebok på høyere utdanning i kurs om risikostyring, beredskap og krisehåndtering.