Boken undersøker, gjennom teoretiske og tverrfaglige perspektiver fra bibliotek- og informasjonsvitenskap, litteraturvitenskap, medievitenskap og pedagogikk, formidling som begrep og praksis. Her drøftes formidlingsstrategier i forbindelse med blant annet barnelitteratur, lyrikk, film, bokomslag, landskap, kunst og historie. Hva ligger i begrepet formidling? Hvilke teorier og verdier bygger formidlingen på? Hvordan kan vi analysere litteratur- og kulturformidlingen? Dette er noen av spørsmålene bidragsyterne i denne antologien belyser.
Baksidetekst
Aktiv formidling er en av bibliotekenes kjerneoppgaver, rettet mot både barn og voksne. Forfattere formidler både estetiske synspunkter og etiske samfunnstemaer. Psykologer anbefaler oss å lese litteratur for å få et bedre liv. Digitale anbefalingssystemer leder oss til bøker, filmer og musikk. Og nettmediene muliggjør stadig nye formidlingsstrategier.
Formidling er utvilsomt ett av vår tids honnørord. Men hva ligger i begrepet? Hvilke teorier og verdier bygger formidlingen på? Og hvordan kan vi analysere litteratur- og kulturformidling?
Bidragsyterne i denne boken bruker teoretiske og tverrfaglige perspektiver fra bibliotek- og informasjonsvitenskap, litteraturvitenskap, medievitenskap og pedagogikk for å undersøke formidling som begrep og praksis. Her drøftes formidlingsstrategier i forbindelse med blant annet barnelitteratur, lyrikk, film, bokomslag, landskap, kunst og historie.