Billedkunstner Anne Breivik (1932-2012) reiste i 1960 til Paris som elev ved det velrennomerte grafiske verkstedet Atelier 17. På få år ble hun internasjonalt anerkjent som grafiker. I Norge etablerte hun Atelier Nord, som hun ledet i 30 år og førte inn i den digitale kunstens tidsalder. Breivik var i åtte år nestleder av Norsk kulturråd, i en periode med omfattende reformer. I denne boken skildrer Cathrine Lillo-Stenberg, også med bidrag fra andre, hennes liv og karriere som kunstner, gründer og kunstpolitiker. Vi kommer tett på Anne Breivik som menneske gjennom utdrag fra hennes selvbiografiske notater.
Billedkunstneren Anne Breivik (1932–2012) vokste opp på Inderøya i Nord-Trøndelag. I 1960 reiste hun til Paris som elev ved det velrennomerte grafiske verkstedet Atelier 17 og ble få år etter internasjonalt anerkjent som grafiker. Hjemme i Norge etablerte hun Atelier Nord som hun ledet i tretti år og førte inn i den digitale kunstens tidsalder. Hun skapte sin egen originale billedverden. Først med bilder inspirert av de første romferder, siden med mer jordnære motiver, som vekster i et truet miljø og med politiske undertoner. Anne Breivik var nestleder av Norsk kulturråd i åtte år, i en periode der omfattende reformer bedret kunstneres inntekts- og arbeidsbetingelser.
Med bidrag fra flere beskriver Cathrine Lillo-Stenberg hennes liv og karriere som kunstner, gründer og kunstpolitiker. Gjennom utdrag fra hennes selvbiografiske notater kommer vi også nært inn på mennesket Anne Breivik, som tidlig fant styrke til å prøve ut og satse på utradisjonelle teknikker og arbeidsformer og samtidig delta aktivt på den kunstpolitiske arena i Norge.
Billedkunstneren Anne Breivik (1932–2012) vokste opp på Inderøya i Nord-Trøndelag.
Med bidrag fra flere beskriver Cathrine Lillo-Stenberg hennes liv og karriere som kunstner, gründer og kunstpolitiker. Gjennom utdrag fra hennes selvbiografiske notater kommer vi også nært inn på mennesket Anne Breivik, som tidlig fant styrke til å prøve ut og satse på utradisjonelle teknikker og arbeidsformer og samtidig delta aktivt på den kunstpolitiske arena i Norge.