Historiedidaktikk regnes for å være en klassiker for alle som er eller skal bli historielærere. Den er bygget opp i tre deler. Del 1 tar for seg historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg i både Norge og internasjonalt. I del 2 tar forfatteren for seg historiedidaktikkens teorigrunnlag, tett knyttet til eksempler for bruk i klasserommet, og er bokens metodedel. Tredje og siste del inneholder et stort utvalg av historisk materiale i tekst og bilder, med veiledning for undervisningsopplegg som konkretiserer og eksemplifiserer del 1 og del 2. Boken retter seg primært mot lærerstudenter i grunnskolelærer- og lektorutdanningene. Dette er 5.utgave av boken og er oppdatert i tråd med endringer i rammeverket for historiefaget og ny historiedidaktisk forskning.
«Historiedidaktikk» regnes for å være en klassiker for alle som er eller skal bli historielærere. Den er bygget opp i tre deler. Del 1 tar for seg historiedidaktisk forskning om hvordan elever forstår og opplever fortiden, og hvordan historie som skolefag har utviklet seg i både Norge og internasjonalt. I del 2 tar forfatteren for seg historiedidaktikkens teorigrunnlag, tett knyttet til eksempler for bruk i klasserommet, og er bokens metodedel. Tredje og siste del inneholder et stort utvalg av historisk materiale i tekst og bilder, med veiledning for undervisningsopplegg som konkretiserer og eksemplifiserer del 1 og del 2. Boken retter seg primært mot lærerstudenter i grunnskolelærer- og lektorutdanningene. Dette er 5.utgave av boken og er oppdatert i tråd med endringer i rammeverket for historiefaget og ny historiedidaktisk forskning.