Hvor og hvordan formidles litteratur til barn og unge i dag? Hva skjer med formidlingen når den flyttes til digitale medier? Forfatterne av denne boka undersøker litteraturformidling på ulike arenaer som folkebibliotek, barnehage, skolebibliotek, leseaksjoner, tidsskrifter, dataspill, sosiale medier og i barnekulturen generelt. Et sentralt spørsmål er hvordan de ulike arenaene påvirker samspillet mellom litteraturformidlingens deltakere. Bokformidling er en etablert tradisjon med tydelig definerte roller, men det er ingen tilsvarende tradisjoner for litteraturformidling i digitale medier. Det gir rom for eksperimentering, samtidig som at barna i større grad overlates til seg selv. Boka gir innsikt i dette paradigmeskiftet som nå foregår i litteraturformidling for barn og unge. Boka er nyttig for alle som er opptatt av barn og unges forhold til litteratur, som litteraturformidlere og studenter og forskere innen lærerutdanningene, bibliotekutdanning, litteraturvitenskap og litteraturformidling, medievitenskap og kulturstudier. Forfatterne av denne vitenskapelige antologien har deltatt i et forskningsprosjekt i regi av Norsk barnebokinstitutt.
Denne antologien utforsker og beskriver hvordan barn og unge forholder seg til litteratur i dag; herunder hvor og hvordan litteraturen formidles, og hva som skjer med formidlingen når denne flyttes til digitale plattformer. Sentralt står spørsmålet om de ulike arenaene på nett, og hvordan dette påvirker samspillet mellom aktørene som deltar i en formidlingsprosess. Boken henvender seg til dem som ønsker kunnskap om barn og unges forhold til litteratur. Den vil være særlig nyttig innen lærerutdanningen, bibliotekutdanningen, litteraturvitenskap og -formidling, medievitenskap og kulturstudier. Omtalen er utarbeidet av BS.