Det nye begrepet «transspråking» har potensial til å endre vår forståelse av språkbrukere og påvirke samfunnets strukturer rundt språklæring. Denne boken presenterer tankegangen bak begrepet og hvordan det skiller seg fra tidligere teorier og modeller for språklæring og flerspråklighetsutvikling. Forfatterne viser også hvordan transspråking kan brukes i opplæring, sett fra elevers og læreres perspektiv. Boken er høyaktuell for alle som er opptatt av hvordan mennesker bruker og lærer flere språk, for eksempel lærere, studenter og forskere innen norsk som andrespråk eller fremmedspråk. «Dette er obligatorisk lesning for alle som er interessert i en nyskapende sosial og psykologisk tilnærming til studier av språket i bruk og læring.» Elizabeth Lanza, MultiLing - Senter for flerspråklighet ved Universitetet i Oslo.
«Transspråking» er et nytt begrep som endrer forståelsen av språkbrukere og samfunnets måte å strukturere språklæring på. Boken presenterer denne nye tankegangen og forklarer hvordan den skiller seg fra tidligere teorier og modeller for språklæring og flerspråklig utvikling. Forfatterne viser hvordan transspråking kan brukes i språkopplæring. Boken er aktuell for alle som er opptatt av hvordan mennesker bruker og lærer flere språk, som lærere, studenter og forskere innen norsk som andrespråk eller fremmedspråk. Omtalen er utarbeidet av BS.