Opplysninger:
| I denne innføringsboken presenterer noen av Norges fremste fagformidlere, forskere og behandlere klassiske og nyere teorier som er relevante for faglig forståelse av barn og unges oppvekst og psykologiske utvikling. Andreutgaven er gjennomgående oppdatert på nyere forskning og teoriutvikling.Forfatterne legger vekt på å formidle de forskjellige retningenes forståelse av normale utviklingsforløp i vår tid, men ser det også i lys av en mer bekymringsskapende utvikling. Vi møter klassisk psykoanalyse, nyere psykoanalytiske perspektiver, tilknytningsteori, Daniel Sterns, Piagets og Vygotskijs utviklingsmodeller, nyere kulturpsykologiske retninger, familiesystemteori, atferdsanalyse og kognitiv psykologi. Sammenhengen mellom nyere biologisk forskning og psykologi behandles i flere kapitler. Det hele rammes inn av en innføring i Bronfenbrenners økologiske modell. Vi følger barna Aisha Khan fra Oslo og Rikard Johansen fra Lofoten som gjennomgående eksempler. Boken er skrevet for bachelorstudier der temaet psykologisk utvikling introduseres. Kapitlene avsluttes med forslag til hvordan studenten kan arbeide videre med stoffet gjennom spørsmål og fordypningslitteratur. Liv Mette Gulbrandsen er psykolog, dr.psychol. og professor i sosialt arbeid ved Institutt for sosialfag, Høgskolen i Oslo og Akershus. I boka bidrar også Per-Einar Binder, Bjørg Røed Hansen, Karsten Hundeide, Pernille Hviid, Jacob Klitmøller, Willy Tore Mørch, Geir Høstmark Nielsen, Sissel Reichelt, Jan Skjerve, Rolf Sundet og Lars Smith.
|