Nasjonens ære : norsk rederinæring mellom marked og politikk
Dag Bakka jrBakka, Dag
Bok Bokmål utgitt 2017
Ledig
Sølvberget, 3. etasje: 1 av 1 ledig
(hylleplass: 387.509 BAK)
(hylleplass: 387.509 BAK)
*0010659511 *003NO-LaBS *00520211116211906.0 *007t *008171018s2017 xx e 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a978-82-7128-913-3$qib.$c399 kr *035 $a(NO-LaBS)10744149(bibid) *041 $hnob *0820 $a387.509481$223/nor *090 $c387.509$dBAK *1001 $aBakka, Dag$d1950-$6(NO-LaBS)659511-1$_13739400 *24510$aNasjonens ære$bnorsk rederinæring mellom marked og politikk$cDag Bakka jr *260 $aBergen$bBodoni Forlag$c2017 *300 $a248 s.$bill. *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bn.$0(NO-LaBS)659511-1 *5208 $aHva skjedde egentlig med den norske handelsflåten? Den som tradisjonelt dekket vårt handelsunderskudd, som viste flagget i havner over hele verden, reddet vår nasjonale ære under andre verdenskrig, ga arbeidsplasser til titusener fra hele landet og som var vår eneste virkelige internasjonale stolthet? Hvordan gikk det med rederinæringen i fremveksten av oljeøkonomi, informasjonssamfunn, kriser og omstilling? I den sterke norske maritime næringsklyngen står fortsatt rederinæringen - med shipping og offshore - som den viktigste drivkraft. Norge har fortsatt ledende rederier og en bred sektor av støttenæringer innen skipsmegling og skipsdrift, forsikring og finans; i økende grad med utenlandske eiere. *599 $a399 kr *650 4$aRederier$_10811500 *650 4$aSjøfart$_10006600 *650 4$aØkonomi$_10052900 *65007$a1945-1999$9nob$2Bokbasen AS$_30454100 *65007$a2000-tallet$9nob$2Bokbasen AS$_30482600 *65007$aRederivirksomhet$9nob$2Bokbasen AS$_30691200 *651 4$aNorge$_10005700 *651 7$aNorge$9nob$2Bokbasen AS$_30172600 ^