Utvikling, lek og læring i barnehagen : forskning og praksis
Vibeke Glaser, Ingunn Størksen, May Britt Drugli (red.)Bok · Bokmål · utgitt 2018
Ikke ledig
133 dager siden et eksemplar skulle vært levertLogg inn for flere valg
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0010772417 *003NO-LaBS *00520211116210944.0 *007t *008191002s2018 no er 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a978-82-450-2387-9$qh.$cNkr 529.00 *0243 $a9788245023879 *035 $a(NO-LaBS)11529965(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150288480 *040 $bnor *08204$a372.21$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c372.21$dUTV *24500$aUtvikling, lek og læring i barnehagen$bforskning og praksis$cVibeke Glaser, Ingunn Størksen, May Britt Drugli (red.) *250 $a2. utg. *260 $aBergen$bFagbokforl.$c2018 *300 $a548 s.$bfig.$c24 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-TrBIB)6002476 *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-TrBIB)6016715 *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-TrBIB)90905627 *5208 $aI boken presenteres oppdatert kunnskap om barns utvikling og læring i barnehagen. Her gis en oversikt over de mest anvendte psykologiske teorier som inkluderer både miljøets, biologiens og genetikkens betydning. Hensikten med boken er å fremme en flerfaglig og integrert tilnærming til barns utvikling, lek og læring. I dag er en stor andel av barna i barnehagen under tre år. Tilknytning, stabilitet og kvalitet i samspillet er derfor fremhevet spesielt i denne boka. Forfatterne anlegger en bred forståelse av begrepet utvikling; som en livslang prosess og med mulighet for ny vekst. Bokens forfattere er psykologer og pedagoger. Felles for bidragene er deres fokus på tidlig innsats, interaksjon og relasjon samt voksnes betydning for barnets utvikling i en barnehagekontekst. Blant temaer i boken er omsorg, lek og læring; tilknytning; psykisk helse; vennskap; mestring; medvirkning og danning; lykke og livskvalitet; selvregulering; språk, tall- og romforståelse; barnelitteratur; kropp og bevegelse; observasjon og kartlegging; den flerkulturelle barnehagen; foreldresamarbeid, omsorgssvikt; forebygging av mobbing mm. Boken retter seg mot lærere, forskere og studenter i barnehagelærerutdanning, barnevernsutdanning, fysioterapiutdanning og andre profesjonsutdanninger som har fokus på barn og familie. Den er også relevant for praktikere som arbeider tett med barn i alderen 0 5 år. Vibeke Glaser er førsteamanuensis i pedagogikk ved Dronning Mauds Minne Høgskole. Hun har publisert en rekke bøker og artikler om foreldrerollen, profesjonalisering av barneoppdragelsen, moderne oppvekst og barns og foreldres rettigheter. Ingunn Størksen er utdannet psykolog og er professor i pedagogisk psykologi ved Læringsmiljøsenteret, UiS. Hun har ledet forskning og utviklingsarbeid knyttet til barnehager gjennom flere prosjekter finansiert av Norges Forskningsråd, og er leder av barnehagesenteret FILIORUM ved UiS. *650 4$aBarnehager$_10535600 *65007$aBarnehagepedagogikk$9nob$2Bokbasen AS$_30501700 *65007$aLek$9nob$2Bokbasen AS$_30231900 *65007$aLæring$9nob$2Bokbasen AS$_30441700 *65007$aUtviklingspsykologi$9nob$2Bokbasen AS$_31558900 *7001 $aDrugli, May Britt$d1958-$0(NO-TrBIB)90905627$eredaktør$4edt$8f$_31559000 *7001 $aGlaser, Vibeke$d1961-$0(NO-TrBIB)6002476$eredaktør$4edt$8f$_30803300 *7001 $aStørksen, Ingunn$d1969-$0(NO-TrBIB)6016715$eredaktør$4edt$8f$_31559100 *85641$amedia.boknett.no$uhttps://media.boknett.no/objects/80/84/150288480/productimage_ORG_8c2be973d0da371f7fc1ca2e4ba4f5e1467fab22.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg *90010$aHolthe, Vibeke Glaser$jNO$zGlaser, Vibeke$_30803500 ^