Skolert eller spolert? : om kundskabens plass i skolen
Gro Elisabeth PaulsenPaulsen, Gro Elisabeth · Bok · Bokmål · utgitt 2017
Ledig
Sølvberget, 3. etasje: 1 av 1 ledig
(hylleplass: 370.1 PAU)
(hylleplass: 370.1 PAU)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0010659800 *003NO-LaBS *00520211116211909.0 *007t *008171031s2017 xx e 0 nob d *009 nam 1 *019 $bl *020 $a9788230016978$c299 kr *0820 $a370.1$223/nor *090 $c370.1$dPAU *1001 $aPaulsen, Gro Elisabeth$_29132800 *24510$aSkolert eller spolert?$bom kundskabens plass i skolen$cGro Elisabeth Paulsen *260 $bKolofon$c2017 *300 $a352 s.$bill. *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *5208 $aBlir norske elever godt utdannet - og skolerte - av å tilbringe tolv-tretten år innenfor skolesystemet? Eller er skolen blitt så lite «skolsk» at den kaster bort tiden på andre ting enn utdannelse? Den «gamle puggeskolen» var til tider så fakta-orientert at den verken stimulerte forståelse eller kreativitet. Opplæringen virket ensidig «faktuell». Gir det god nok grunn til å skyve dagens skole ut i den motsatte ytterlighet og gjøre den ensidig «anti-faktuell»? Var det en god idé i innføre såkalte målstyrte kompetansemål i skolens læreplaner? Hvordan virker målstyringen i skolen? Hva skjer når forvaltningsapparatets tenkemåter blir det begrepsapparatet unge får til å tenke om seg selv og sin egen læring? Tåler barn å bli plassert på bunnen i et delegeringsmaskineri tenkt ut for å styre voksne i arbeidslivet? Er den norske skolen egentlig blitt mer elevvennlig enn før? Hva skjer når teknokratisk styringsideologi blir dominerende tenkesett i utdanningsinstitusjonene? Det snakkes så mye om accountability, men er det mulig å stille mektige doldisbyråkrater og pedokrater med egne agendaer til ansvar når noe går galt? Boka stiller en rekke spørsmål. Det viktigste dreier seg om skolens rolle i et såkalt «postfaktuelt samfunn». *599 $a299 kr *650 4$aPolitikk$_10095300 *650 4$aSkolen$_10057300 ^