Et helt vanlig barn
Kristen Helen FlatenFlaten, Kirsten · Bok · Bokmål · utgitt 2018
Ledig
Sølvberget, 2. etasje Barn og ungdom: 1 av 1 ledig
Plassering: Foreldrelitteratur (sortering: 305.231 FLA)
Plassering: Foreldrelitteratur (sortering: 305.231 FLA)
Sølvberget, 3. etasje: 0 av 1 ledig
(Plassering: Fagbøker)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0010753414 *003NO-LaBS *00520211116210808.0 *007t *008180912s2018 no er 0 nob d *009 cam 1 *019 $bl *020 $a978-82-02-59446-6$qh.$cNkr 309.00 *0243 $a9788202594466 *035 $a(NO-LaBS)11261355(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150293429 *040 $bnor *08204$a305.231$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c305.231$dFLA *1001 $aFlaten, Kirsten$d1960-$6(NO-LaBS)753414-1$_24609000 *24513$aEt helt vanlig barn$cKristen Helen Flaten *260 $aOslo$bCappelen Damm akademisk$c2018 *300 $a156 s.$bkol. ill.$c22 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-LaBS)753414-1 *5208 $aEt helt vanlig barn er en bok som ser på mangfoldet i barns utvikling. Boken viser hva som kan forventes av et vanlig barn, og hvordan variasjon hos barn kan forklares innenfor et normalitetsspekter. Et vanlig barn med en vanlig oppvekst skal ikke forveksles med det å være lik alle andre. Alle barn er unike og skal få lov å kjenne på og bli anerkjent for sin individualitet. Det å anerkjenne «vanligheten» er en del av dette. Hensikten med boken er å presentere et motsvar til den økende tendensen til å se på barn med tanke på hvilken støtte de har behov for. Svært mye av barns utvikling er godt innenfor det vanlige, selv om det ikke følger en gjennomsnittsnorm. Forfatteren ser at mange av barna som hjelpeapparatet og barnehage/skole har vært bekymret for, har utviklet seg til flotte voksne med selvstendig liv. I ettertid stiller hun spørsmål ved om barna og foreldrene ble påført unødvendig stress gjennom all den velvillige og faglige oppfølgingen de ble «påført». Kanskje is i magen og kunnskap om variasjon hos barn hadde vært god nok oppfølging for flere av disse barna? «Hvis det normale blir en smal sti, kan det bli flere som ikke finner den», skriver Kjersti Ericsson i Korsvold (2016). Dette er bokens røde tråd - og en oppfordring om å se etter ressurser og normalitet hos barn. *650 4$aSosial interaksjon$_15683200 *650 4$aUtviklingspsykologi$_10178900 *65007$aBarn$9nob$2Bokbasen AS$_30294400 *65007$aBarnepsykologi$2Bokbasen AS$_10049700 *65007$aPedagogikk$9nob$2Bokbasen AS$_30294600 *856 $qimage/jpeg$uhttps://media.boknett.no/objects/29/34/150293429/productimage_ORG_02c97469fe6fd3c56079b0d0fe2e7f25ab501d1d.jpg *90010$aFlaten, Kirsten Helen$jNO$zFlaten, Kirsten$_30294700 ^