Farvel til skolen : John Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet
Espen SchaanningSchaanning, Espen · Bok · Bokmål · utgitt [2019]
Ledig
Sølvberget, 3. etasje: 1 av 1 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 370.0094 SCH)
Plassering: Fagbøker (sortering: 370.0094 SCH)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0010776730 *003NO-LaBS *00520211116211000.0 *007t *008191217s2019 no er 0 nob d *009 cam 1 *019 $bl *020 $a978-82-304-0223-8$qheftet$cNkr 449.00 *0243 $a9788230402238 *035 $a(NO-LaBS)12189169(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150331256 *040 $bnor *08204$a370.1$223/nor$qNO-OsBAS *0837 $a371.009481$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c370.0094$dSCH *1001 $aSchaanning, Espen$d1955-$6(NO-LaBS)776730-1$_16402200 *24510$aFarvel til skolen$bJohn Holt og skolekritikken på 1960- og 70-tallet$cEspen Schaanning *260 $aOslo$bScandinavian Academic Press$c[2019] *300 $a499 sider$c22 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-LaBS)776730-1 *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bUS$0(NO-LaBS)776730-2 *5208 $aI snitt tilbringer vi omtrent 17 år på skolebenken. Flere og flere tar høyere utdanning. Skolevesenet griper inn i livet vårt i stadig større grad, og et samfunn helt uten skole synes utenkelig. Eller kanskje ikke? Den amerikanske skolekritikeren John Holt (1923-1985) mente at skolen burde avskaffes, og stilte seg i spissen for hjemmeundervisningsbevegelsen. Espen Schaanning knytter i denne boken Holts pedagogiske filosofi til sentrale motkulturelle protestbevegelser på 1960- og 70-tallet og viser hvordan han dro veksler på en rekke andre skolekritikere, som Paul Goodman, Alexander Sutherland Neill, George Dennison, Everett Reimer og Ivan Illich. Holts forfatterskap er et prisme der mange av skolekritikernes poenger ble samlet og brakt videre. Holt var reformpedagog, samfunnskritiker og aktvist, og Schaanning forsøker å vise hvorfor han - til forskjell fra de fleste andre skolekritikere - på slutten av 1970-tallet endte med å engasjere seg for hjemmeundervisning. Holt fikk betydelig nedslag i Norge: Han ble anmeldt, referert til og kritisert, og mange lot seg inspirere av hans filosofi. Mye av det Holt mente var galt, preger også dagens skole. Det har til og med fått en svært fremtredende plass: målingen av elevenes prestasjoner gjennom tester og eksamener, oppfatningen av skolen som en konkurransearena og forestillingen om at myndighetene må lage læreplaner som regulerer hva alle barn skal kunne til enhver tid. *60014$aHolt, John Caldwell$d1923-1985$6(NO-LaBS)776730-2$_31980200 *650 4$aSkolen$_10057300 *65007$a1960-1969$9nob$2Bokbasen AS$_30223200 *65007$a1970-1979$9nob$2Bokbasen AS$_30223300 *65007$aPedagogisk filosofi$9nob$2Bokbasen AS$_31980300 *65007$aPedagogisk historie$9nob$2Bokbasen AS$_31593100 *651 4$aNorge$_10005700 *85641$amedia.boknett.no$uhttps://media.boknett.no/objects/56/12/150331256/productimage_ORG_6a7e391c600474babf275378a64dba6c1afae40f.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg ^