Lek og læring i et nevroperspektiv : hvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst
Charlotte Lunde og Per BrodalLunde, Charlotte · Bok · Bokmål · utgitt [2022]
Ikke ledig
ca 2 - 3 uker ventetidHenter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001907256 *003NO OsBA *00520221004104003.0 *007ta *008220927s2022 no e 0 0 nob d *009 nam a22 c 4500 *019 $bl *020 #$a9788215035840$cNkr 359.00$qheftet *035 $a(NO-LaBS)16922753(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0666088 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda *082 $a155.418$qNO-OsBA$223/nor *090 $c155.418$dLUN *1001#$aLunde, Charlotte$0(NO-TrBIB)1642068427476$4aut$811$81$_46574900 *24510$aLek og læring i et nevroperspektiv$bhvordan gode intensjoner kan ødelegge barns lærelyst$cCharlotte Lunde og Per Brodal *250 $a1. utgave *264 $aOslo$bUniversitetsforlaget$c[2022] *300 #$a153 sider$billustrasjoner i farger *336 #$atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 #$auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 #$abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 #$aNordmenn$bn.$mNasjonalitet/regional gruppe$2bibbi$81 *386 #$af$mKjønn$811 *520 #$aLek i tidlig barnealder gir det beste grunnlaget for senere læring og vekst, og vi vet at leken er små barns foretrukne læringsform. Lek er derfor et gjennomgangstema i boken, som også belyser grunnleggende betingelser for hvordan mennesker lærer, uansett alder og situasjon. Her omtales hovedtrekk i hjernens bygning og virkemåte som bidrar til en dypere forståelse av læring, og knytter dette til lekens betydning for en hjerne i utvikling. Forfatterne går inn på forhold i skolen og samfunnet som kan redusere lærelyst og øke stress og mistrivsel, slik det er rapportert gjennom de siste 10-20 årene. Spesielt er de opptatt av at barns mulighet for lek er betydelig begrenset de senere årene, både gjennom seksårsreformen, endringer i barnehagene, skolens prioriteringer og mer voksenstyrte aktiviteter i fritiden. Økende bruk av antidepressiva, sovemidler og ADHD-medikamenter er konkrete tegn på en økende opplevelse av mistrivsel. I siste kapittel tar de opp hvordan psykiske lidelser kan bli resultatet hvis en opplevelse av ytrestyring, hjelpeløshet og manglende mestring dominerer. *650 7$aLeik$gbarnepsykologi$0(NO-OsBA)1118767$2bibbi$9nno$_46575000 *650 7$aLek$gbarnepsykologi$0(NO-OsBA)1118767$2bibbi$9nob$_46575100 *650 7$aNevrobiologi$gmenneskeleg fysiologi$xBarn$0(NO-OsBA)1431073$2bibbi$9nno$_46575200 *650 7$aNevrobiologi$gmenneskelig fysiologi$xBarn$0(NO-OsBA)1431073$2bibbi$9nob$_46575300 *7001#$aBrodal, Per Alf$d1944-$0(NO-TrBIB)90181510$4aut$81$_46575400 *8521#$h612.8083$iLUN *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/9fce5c9a-de39-4052-8ec6-70d044b9f55c/cover/original.jpg$3Omslagsbilde *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/9fce5c9a-de39-4052-8ec6-70d044b9f55c/cover/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde ^