Et land på fire hjul : hvordan bilen erobret Norge
Ulrik EriksenEriksen, Ulrik · Bok · Bokmål · utgitt 2020
Ledig
- Madla bibliotek, Voksenavdelingen: 1 av 1 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 629.222 ERI) - Sølvberget, 3. etasje: 2 av 2 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 629.222 ERI)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*0010855972 *003NO-LaBS *00520211116210926.0 *007t *008201019s2020 no er 0 nob d *009 cam 1 *019 $bl *020 $a978-82-8226-092-3$qinnbundet$cNkr 399.00 *0243 $a9788282260923 *035 $a(NO-LaBS)12661581(bibid) *035 $a(NO-OsBAS)150352013 *040 $bnor *08204$a629.222094810904$223/nor$qNO-OsBAS *0830 $a629.2220948109$223/nor$qNO-OsBAS *090 $c629.222$dERI *1001 $aEriksen, Ulrik$d1974-$6(NO-LaBS)855972-1$_39058300 *24513$aEt land på fire hjul$bhvordan bilen erobret Norge$cUlrik Eriksen *250 $a1. utgave *260 $aOslo$bRes publica$c2020 *300 $a264 sider$billustrasjoner$c22 cm *336 $atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 $auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 $abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 $mNasjonalitet/regional gruppe$bNO$0(NO-LaBS)855972-1 *500 $aKulturfond *5208 $aEt land på fire hjul er en annerledes norgeshistorie om hva som skjedde da bilen kom til et av Europas fattigste land. Den gang var bil et luksusprodukt. I dag har Norge nærmere tre millioner personbiler. Firhjulingen er blitt en selvfølge, til tross for de mange problemene kjøretøyet også forårsaker. Forfatter Ulrik Eriksen viser hvordan bilen har bundet landet sammen, men den har også hatt dramatiske konsekvenser for norsk by- og tettstedsutvikling. Nordmenn er blitt bilavhengige. Vi bygger veier som aldri før og subsidierer elbiler, som igjen stimulerer til mer kjøring. Dette er en tankevekkende og underholdende bok om norsk bilisme - om trafikkaos og motorveibygging, beboeraksjoner og byutvikling - og som i dag viser seg i både bompengeopprør og ønsket om bilfritt sentrum. Ulrik Eriksen (f. 1974) har studert historie, idéhistorie og er medieviter fra Universitetet i Oslo. Siden 2005 har han jobbet som frilansskribent, blant annet i Dagbladet og Dagens Næringsliv. Han har vært Morgenbladets faste filmkritiker siden 2009, og skriver også om samferdsel for ukeavisen. *65007$a1900-talet$9nno$2Bokbasen AS$_32123300 *65007$a1900-tallet$9nob$2Bokbasen AS$_30245600 *65007$aKulturhistorie$9nno$2Bokbasen AS$_30684500 *65007$aKulturhistorie$9nob$2Bokbasen AS$_30267000 *65007$aPersonbilar$9nno$2Bokbasen AS$_34253600 *65007$aPersonbiler$9nob$2Bokbasen AS$_31638700 *65007$aTrafikk$9nno$2Bokbasen AS$_34253700 *65007$aTrafikk$9nob$2Bokbasen AS$_31923200 *651 7$aNoreg$9nno$2Bokbasen AS$_30657100 *651 7$aNorge$9nob$2Bokbasen AS$_30172600 *85641$amedia.boknett.no$3Omslagsbilde$uhttps://media.boknett.no/objects/13/20/150352013/productimage_ORG_a317729a76b1b1655c181387a1ec0a6a97aa6b6f.jpg$nBokbasen, Oslo$qimage/jpeg ^