Skolen er ikke for alle : men den kan bli det
Andreas Stien-LeendertsStien-Leenderts, Andreas · Bok · Bokmål · utgitt 2023
Ledig
Madla bibliotek, Voksenavdelingen: 1 av 1 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 371.009481 STI)
Sølvberget, 3. etasje: 2 av 2 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 371.009481 STI)
Plassering: Fagbøker (sortering: 371.009481 STI)
Sølvberget, 3. etasje: 2 av 2 ledig
Plassering: Fagbøker (sortering: 371.009481 STI)
Henter eksemplarliste...
Fakta
Laster innhold...
Kopiér til utklippstavle
*001911418 *003NO OsBA *00520230419132801.0 *007ta *008230110s2023 no e 0 0 nob d *009 nam a22 c 4500 *019 $bl *020 #$a9788202792718$cNkr 379.00$qinnbundet *035 $a(NO-LaBS)20703055(bibid) *035 $a(NO-OsBA)0674384 *040 $aNO-OsBA$bnob$erda *082 $a371.009481$qNO-OsBA$223/nor/20230419 *090 $c371.009481$dSTI *1001#$aStien-Leenderts, Andreas$d1981-$0(NO-TrBIB)9028253$4aut$811$81$_47166200 *240 $aSkolen er ikke for alle$_47166300 *24510$aSkolen er ikke for alle$bmen den kan bli det$cAndreas Stien-Leenderts *250 $a1. utgave *264 $aOslo$bCappelen Damm$c2023 *300 #$a298 sider *336 #$atekst$0http://rdaregistry.info/termList/RDAContentType/1020$2rdaco *337 #$auformidlet$0http://rdaregistry.info/termList/RDAMediaType/1007$2rdamt *338 #$abind$0http://rdaregistry.info/termList/RDACarrierType/1049$2rdact *386 #$aNordmenn$bn.$mNasjonalitet/regional gruppe$2bibbi$81 *386 #$am$mKjønn$811 *500 #$aPå omslaget: Læreren forteller fra innsiden *520 #$aNorsk skole har blitt en konkurranseskole hvor kun det som kan telles, teller. Konsekvensene av mer enn 20 år med en skole drevet som en bedrift, er nå klare. Skolestresset og de psykiske problemene har økt, trivselen synker, bruken av ADHD-medisiner har skutt i været og mange elever utvikler ufrivillig skolefravær. Skolene har blitt hverandres konkurrenter ved at resultater på nasjonale prøver offentliggjøres, og jakten på godt omdømme har skapt grobunn for omfattende drilling før testene. Offentliggjøring av resultater kombinert med fritt skolevalg i både grunnskolen og videregående har skapt taperskoler og vinnerskoler. Intensjonene med reformen av 1997 hvor 6-åringene kom inn i skolen vet vi nå at ikke ble fulgt. Timetallet for elevene har også økt drastisk. Men norsk skole gjør det fortsatt ikke bedre internasjonalt. Veien til toppresultater går visst ikke gjennom intens øving til standardiserte prøver og en markedsrettet skole. Hvordan gikk vi fra en fellesskole til en konkurranseskole, og hvorfor er konsekvensene så dramatiske? Hvem har ansvaret? Dette er lærerens historie fra innsiden som forteller hvorfor vi står overfor en systemsvikt som følge av politiske beslutninger. Det bør likevel være mulig å skape en skole for alle. Denne boka forteller hvordan. *650 7$aSkolen$zNorge$0(NO-OsBA)1141674$2bibbi$9nob$_47083000 *650 7$aSkulen$zNoreg$0(NO-OsBA)1141674$2bibbi$9nno$_47083100 *7001#$aStien-Leenderts, Andreas$d1981-$0(NO-TrBIB)9028253$tSkolen er ikke for alle$_47166200 *8521#$h371.009481$iSTI *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/30ce7d48-934c-4841-a8f6-2bbde683c9c4/original.jpg$3Omslagsbilde *856 #$aaja.bs.no$qimage/jpeg$uhttps://media.aja.bs.no/30ce7d48-934c-4841-a8f6-2bbde683c9c4/thumbnail.jpg$3Miniatyrbilde *900 0$aLeenderts, Andreas Stien-$d1981-$9nor$jn.$zStien-Leenderts, Andreas$_47166400 ^